چین:

طالبان متعهد به مبارزه با تروریسم شده است

چین اعلام کرد طالبان برای اولین بار متعهد شده است اجازه فعالیت گروه شبه نظامی مربوط به اویغورها را در خاک افغانستان ندهد.

وزارت خارجه چین در اطلاعیه ای اعلام کرد طالبان برای اولین بار به صورت مکتوب متعهد شده است فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در خاک افغانستان تحمل نخواهد کرد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت در نشست سه جانبه وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان، امیرخان متقی متعهد شده است اجازه فعالیت این گروه را در خاک افغانستان ندهد. 

وی افزود: سه طرف بیانیه مشترکی صادر کردند و در مورد همکاری نزدیک تر در حوزه های سیاسی، توسعه و امنیتی و در مورد راه های همکاری به توافق رسیدند. این اولین سند چندجانبه‌ای است که دولت موقت افغانستان در آن مشارکت داشته و اولین تعهد مکتوب طالبان در مورد عدم تحمل اقدامات تروریستی و فعالیت‌ گروه‌های تروریستی مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی است که برای توسعه روابط چین و افغانستان و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

گفتنی است جنبش اسلامی ترکستان شرقی یک سازمان شبه‌نظامی است که غالباً توسط شهروندان اویغور در غرب چین تاسیس شده و چین از حضور و فعالیت افراد این گروه در افغانستان به شدت نگران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.