مرکز بهداشت خوزستان در اطلاعیه‌ای از مردم خواست هنگام وقوع پدیده گرد و غبار در استان، توصیه‌های بهداشتی ویژه این شرایط را به دقت رعایت کنند.

شهروندان برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی و کاهش اثرات پدیده گرد و خاک که می‌تواند منجر به خطرات جدی برای بهداشت و سلامت عمومی به ویژه افراد حساس و دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و تنفسی شود، توصیه‌های بهداشتی و ایمنی را مراعات کنند.

در اطلاعیه اشتغال زایی بنیاد برکت در دهاقان به شهروندان توصیه شده است که وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق سایت‌ها و رسانه‌های معتبر پیگیری کرده و از انجام فعالیت شدید بدنی مانند قدم زدن در پارک‌ها و دویدن در فضای آزاد و هر نوع ورزش سبک و سنگین خودداری کنند.

بر این اساس کلیه ورزشکاران باید از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی در هوای آزاد خودداری کنند؛ مرکز بهداشت خوزستان، خارج نشدن غیرضروری از منزل و محل کار به ویژه برای بیماران دچار بیماری قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند را به شهروندان توصیه کرده است.

در این اطلاعیه از عموم شهروندان خواسته تا در خانه نیز فعالیت خود را کاهش داده، و در، پنجره و منافذ ساختمان محل زندگی خانه و محل کار را کاملا بسته نگه دارند و از باز و بسته کردن غیرضروری آن خودداری کنند. اگر در محل سکونت از سیستم تصفیه هوا استفاده می‌شود فیلتر آن به موقع تمیز و جایگزین شود.

بر اساس این اطلاعیه از فعالیت‌هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل خانه می‌شود مثل سرخ کردن غذا، جارو کشیدن، خانه تکانی و ... خودداری شود.

خودداری از مصرف سیگار و قلیان در فضای بسته، شستشوی میوه جات و سبزیجات که در محیط‌های باز نگهداری و عرضه می‌شوند، خودداری از خرید مواد غذایی فساد پذیر که توسط دوره گردان عرضه می‌شوند، ضرورت استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس‌ها پس از هر بار خروج از منزل از دیگر توصیه هاست.

در این اطلاعیه آمده است: به دلیل متصاعد شدن بخار حاصل از مواد پاک کننده شیمیایی و گندزدا در حد امکان از مصرف این مواد در شرایط بروز این پدیده خودداری شود. در این شرایط مصرف شیر و ماست کم چرب و میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن ضروری است.

در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی عروقی به سرعت به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه شود.

 بنا به اطلاعیه اداره کل هواشناسی خوزستان، بنا بر اعلام مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان از صبح امروز یک شنبه وزش باد‌های متوسط تا نسبتاً شدید و وقوع گرد و غبار محلی در برخی مناطق استان را فرا گرفته است و این پدیده در مناطق غرب، جنوب غرب، مرکزی استان تا بعد از ظهر یکشنبه فعال می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.