۲۶۰ میلیارد تومان برای ارتقای محدوده تاریخی توس اختصاص یافت

شهردار مشهد گفت: شورای ششم شهر مشهد نگاه ویژه ای به محدوده تاریخی توس دارد و بودجه های خوبی برای ارتقای وضعیت این محدوده تاریخی در نظر گرفته شده است و این اعتبار از ۱۴۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۶۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است.

محمد رضا قلندر عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی در مشهد افزود: محدوده تاریخی توس و فردوسی در گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبود، اما با ورود مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ به وضعیت این بافت، توسعه محدوده آغاز و در سطح ملی و محلی توجه ویژه تری به این بافت شد.

وی اضافه کرد: در حوزه این محدوده طرح تفصیلی باعث ارتقای محدوده است لذا طرح راهبردی آن پارسال ابلاغ و مرحله نخست طرح تفصیلی توس در محدوده ضلع شمالی کشف رود تا پایان سال به پایان می‌رسد.

او ادامه داد: همچنین با پیگیری شهرداری و ادارات کل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی تهیه طرح تفصیلی بخش جنوبی و بافت تاریخی این منطقه نیز تا پایان این دوره از مدیریت شهری به پایان می‌رسد.

شهردار مشهد گفت: هم اینک محدوده جلوخان به صورت خوبی بهسازی شده و طرح‌های مختلفی در این محدوده برای احیای این بافت بین المللی در دست اجراست.

قلندر افزود: فردوسی نماد وطن دوستی، فرهنگ دوستی و ایثار و جهاد در راه وطن است و قدردانی از حکیم ابوالقاسم فردوسی در واقع قدردانی از زبان فارسی است.

وی ادامه داد: شاهنامه فردوسی به عنوان اثر حماسی ماندگار در جهان مایه افتخار است و شاهنامه پژوهان در آن به دنبال اسرار خاص هستند.

شهردار مشهد گفت به واسطه وجود آرامگاه فردوسی در این کلانشهر، موضوع دیپلماسی شهری بین شهر‌های ایران و همچنین کشور‌های فارسی زبان تقویت می‌شود.

در این آیین که جمعی از میهمانان و نمایندگان کنسولگری‌های خارجی، شاعران و فردوسی پژوهان حضور داشتند از تابلوی "سرو هزار ساله" رونمایی شد، این تابلو برگرفته از گفته‌های اساتید دانشگاهی و زبان فارسی درباره فردوسی است.

قرائت پیام رییس جمهوری به مناسبت سالروز بزرگداشت حماسه سرای ایران زمین از جمله برنامه‌های ادامه این مراسم است.

اهدای نشان فردوسی، نقالی و پرده خوانی، ضرب نوازی مرشد‌های ورزش باستانی، اجرای سرود ملی با حضور ۱۵۰ نوجوان ملبس به لباس اقوام مختلف ایرانی و اجرای موسیقی سنتی توسط حجت اشرف زاده، برنامه‌های دیگر روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.