برخی از دوستداران طبیعت در کازرون برای نخستین بار اقدام به تصویربرداری از مارمولک جکو پلنگی در کوه‌های اطراف این شهرستان کردند.

مارمولک، خزنده‌ای که اگرچه در نظر برخی، چندش آور است و با دیدن آن وحشت کرده و از نزدیک شدن به این جانور پرهیز می‌کنند، اما از نظر برخی افراد همچون متخصصان، زیست شناسان و دوستداران طبیعت، موجودی خارق العاده و زیباست. 

تعدادی از دوستداران طبیعت در کازرون هنگام صعود از کوه‌های اطراف این شهرستان با مشاهده گونه‌ای مارمولک، از آن تصویربرداری کردند. 

باشگاه خبرنگاران جوان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گونه مارمولک با ارسال عکس و فیلم از آن، شناسایی مارمولک را پیگیر شد. 

شناسایی گونه مارمولک به وسیله دکتر علی غلامحسینی عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز، تخصص سیستماتیک جانوری و دکتر علی غلامی فرد عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه لرستان، تخصص سیستماتیک جانوری انجام و اطلاعات آن در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان مرکز فارس گذاشته شد.

علی غلامحسینی عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز در این باره اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این خزنده، مارمولک جکو پلنگی غربی با نام علمی Eublepharis angramainyu است.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه این نوع مارمولک، در استان فارس در نورآباد، جهرم و زرین دشت مشاهده شده است، ادامه داد: کازرون مسلما جزو محدوده پراکنش این نوع مارمولک است، ولی من ندیده ام که مشاهده این گونه جانوری از این شهرستان گزارش شده باشد و اعلام گزارش مشاهده آن بسیار مهم است.

زیستگاه مارمولک گکو پلنگی

این متخصص سیستماتیک جانوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه این خزنده در ایران، عراق، ترکیه و سوریه پراکنش دارد، تصریح کرد: مارمولک گکوی پلنگی (دم کلفت) گونه‌ای مارمولک از نوع جکو است و در مناطق نیمه بیابانی گرم، کوهپایه‌ها در تپه‌های سنگلاخی رسوبی گچی یا آهکی و خرابه‌ها، با پوشش گیاهی بسیار اندک یافت می‌شود. 

عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه این خزنده شب فعال است، افزود: مارمولک گکوی پلنگی از حشرات، جیرجیرک، پروانه‌ها، عنکبوت‌ها، کرم‌ها و جانداران کوچک تغذیه می‌کند.

مارمولک جکو پلنگی غربی در کازرون

برخی ویژگی‌های مارمولک گکو پلنگی

این جاندار، سری مثلثی و دمی بزرگ دارد که چربی در آن ذخیره می‌شود و پوست آن‌ها طرح دار و پر از برآمدگی است که به استتار حیوان کمک می‌کند. 

استفاده از دم برای ذخیره چربی و مواد غذایی

از دست دادن دم، اتفاق مطلوب و خوبی برای مارمولک نیست، چون علاوه بر آنکه به فرایندی پر انرژی برای رشد مجدد یک دم کامل نیاز خواهد داشت، مارمولک مواد مغذی و چربی را در دم خود ذخیره می‌کند تا در زمان‌هایی که غذا کمیاب می‌شود، زنده بماند. به همین دلیل، برای بسیاری از گونه ها، دم چاق و گرد راه خوبی برای سنجش سلامت مارمولک است. با توجه به گونه، دم نازک ممکن است نشان دهنده گرسنگی یا بیماری باشد.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان از زحمات جناب آقای دکتر علی غلامحسینی عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه شیراز، تخصص سیستماتیک جانوری و جناب آقای دکتر علی غلامی فرد عضو هیات علمی بخش زیست شناسی دانشگاه لرستان، تخصص سیستماتیک جانوری برای تشخیص گونه مارمولک و همچنین از دوستداران طبیعت در کازرون به جهت تصویربرداری از مارمولک و ارسال فیلم و عکس کمال تشکر را دارد.

در ادامه فیلم و تصاویری از مارمولک جکو پلنگی غربی در کازرون را مشاهده کنید.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
موحودی فوق زیبا. ما روستای بوشیگان. 15کیلومتری کازرون. از این نوع مارمولک اینجا. میشه گفت زیاد هست. ولی متاسفانه. خیلی هاشون. میان محیط روستا یا میکشنشون یا ماشین زیرشون میگیره.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۲۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام من در شهر کازرون ویکی از روستاهای اطراف اینجا زیاد هستن از این مارمولکها
Iran (Islamic Republic of)
تابان
۱۲:۰۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
حداقل ش ساله که توی باغچه م چندتای از این ها زندگی میکنن.عکسش رو دارم.گرچه من فکر میکردم ایم مارمولک همان قهقه مار باشه
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۱:۱۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خیلی جالب بود ولی من فکر نمی کردم یه چیز خیلی خاص باشه خونه ما پشت هواشناسی هست من اونجا ازاین مارمولک وچند مدل دیگه که رنگ رنگی وخاردار هم هستن دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خلق هر موجودی بدون دلیل نیست برای حفظ جان موجودات تلاش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
بدنش مثل پلنگ است
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو ویرانه های شهر باستانی بیشاپور کازرون از این مارمولکها فراوونه.
Iran (Islamic Republic of)
بهناز
۱۵:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس اون دو تا حلقه دور دمش نشونه چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
شیرین
۱۵:۳۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
ای چطوره سر و دمش شبیه ، مشخص نیست وقتی داره میره انگار داره میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خداوند چه مخلوقات عجیبی خلق کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه دم کلفتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خارق العاده است ؛ احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
جالبه
آخرین اخبار