معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تعداد آثار تاریخی ثبتی استان در فهرست ملی کشور را ۷۹۰ اثر اعلام کرد.

رحیم دادی نژاد  گفت: بیش از ۳ هزار اثر تاریخی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون تنها ۷۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

او افزود: از ۷۷۰ اثر در نوبت ثبت استان تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ اثر از آن‌ها شامل؛ آثار تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شدند که از این ۲۰ اثر ۴ مورد تاریخی، ۴ مورد طبیعی، ۶ مورد معنوی و ۶ مورد هم فرهنگی ثبت شده است.

دادی نژاد ادامه داد: سرای میرزا، تنگ گنجه ای، گلیم فرش، گلیم سوزنی، لوح گچی ساسانی، ظرف لعابدار آب سفید، رب رملک و تابوت سنگی دشت روم از جمله آثار ثبت شده در سال ۱۴۰۱ هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همچنین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ آثار تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد که مهم‌ترین اثر تاریخی در این میان بافت تاریخی دهدشت بوده که به مرحله بهره برداری رسیده و در هفته میراث فرهنگی افتتاح می‌شود.

به گفته دادی نژاد؛ پل پاتاوه، پل پریم و چندین اثر دیگر در میان آثار مرمت شده قرار دارند.

ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بنا‌های تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

دادی نژاد می‌گوید: نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند، این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزیی از خاک همه حکومت‌های ایران بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.