دیدار فرستاده ویژه چین و ولودیمیر زلنسکی

فرستاده ویژه چین در امور اوراسیا در سفری به کی‌یف با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لی هوی»  فرستاده تازه منصوب شده چین در امور اوراسیا، امروز (پنج‌شنبه) به کی‌یف سفر کرد و در آن‌جا با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، دیدار و موضع پکن درباره راه‌حل دیپلماتیک این کشور برای درگیری در اوکراین را مطرح کرد.

به گزارش آرتی، لی هوی علاوه بر زلنسکی با «آندری یرماک» رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه این کشور، و همچنین با نمایندگان چندین وزارتخانه دیگر هم دیدار کرد.

پکن اعلام کرد که هر دو طرف توافق کرده‌اند که تماس تلفنی اخیر بین «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین و زلنسکی، جهت‌گیری روابط آینده بین دو کشور را مشخص کرده است، که باید بر اساس احترام متقابل و صمیمیت بنا شود.

این مقام چینی همچنین در طول سفر خود تکرار کرد که پکن مایل است به عنوان یک میانجی صلح برای کمک به دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای درگیری با روسیه بر اساس اصول مشخص شده در نقشه راه ۱۲ ماده‌ای که چین در اواخر فوریه منتشر کرد، خدمت کند.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه چین به نقل از لی هوی آمده است: «هیچ نوشدارویی در حل بحران وجود ندارد. همه طرف‌ها باید از خودشان شروع کنند، اعتماد متقابل را جمع کنند و شرایطی را برای پایان دادن به جنگ و مشارکت در مذاکرات صلح ایجاد کنند.»

سفر دو روزه فرستاده ویژه به اوکراین اولین مرحله از یک تور اروپایی گسترده‌تر است و انتظار می‌رود او از «لهستان، فرانسه، آلمان و روسیه» هم بازدید کند. پکن توضیح داده است که هدف از این سفر ارتقای ارتباط به سمت «حل و فصل سیاسی بحران اوکراین» است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار