رئیس جمهور چین در اجلاس سران کشور‌های آسیای مرکزی تاکید کرد جهان امروز به یک آسیای مرکزی قوی و مرفه نیاز دارد.

شهر تاریخی «شی آن» در چین که بر روی جاده کهن ابریشم قرار دارد میزبان رهبران آسیای مرکزی برای گسترش روابط تجاری و سیاسی با پکن است. این اجلاس با نشست گروه ۷ به میزبانی ژاپن مقارن شده است. 

به گزارش تل تریدر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز (جمعه) در جریان نشست چین و آسیای مرکزی در «شی آن» در سخنانی با اشاره به اهمیت این منطقه جغرافیایی اعلام کرد: جهان امروز به یک آسیای مرکزی باثبات، مرفه، هماهنگ و دارای ارتباط مناسب نیاز دارد. 

شی جین پینگ در ادامه از کشور‌های آسیای مرکزی دعوت کرد به جاده ابریشم فرهنگی بپیوندند. وی با اشاره به ابعاد اقتصادی روابط میان طرفین گفت: با هدف تسریع ارتقای بنادر موجود میان چین و آسیای مرکزی و با هدف گسترش تعاملات اقتصادی میان طرفین، بازرگانان را تشویق خواهیم کرد که انبار‌های خارجی در این منطقه بسازند و مشاغل محلی بیشتری ایجاد کنند. 

رئیس جمهور چین با اشاره به اهمیت گسترش روابط امنیتی با آسیای مرکزی و جلوگیری از بی ثباتی در منطقه گفت: پکن خواهان همکاری با آسیای مرکزی برای بهبود اجرای قانون، استقرار امنیت و مسائل دفاعی در منطفه است.

تجارت دوجانبه فعلی میان چین و کشور‌های آسیای مرکزی در سال میلادی گذشته به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است. در این میان قزاقستان با ۳۱ میلیارد دلار تبادل تجاری با پکن، بزرگترین شریک تجاری چین در آسیای مرکزی به حساب می‌آید.  براساس داده‌های آماری منتشر شده، قرقیزستان با ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ازبکستان با ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، و تاجیکستان با ۲ میلیارد دلار تجارت سالیانه با چین، در رده‌های بعدی شرکای تجاری پکن در آسیای مرکزی قرار دارند. 

چین تاکنون در راستای احیای جاده ابریشم قدیم موسم به طرح «یک کمربند یک راه» ده‌ها میلیارد دلار در کشور‌های آسیای مرکزی سرمایه گذاری کرده است. کشور‌های غربی اما ادعا می‌کنند این اقدامات پکن تلاشی برای گسترش قدرت چین در جهان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینام عین آمریکا سنگ خودشونو به سینه میزنن ولی حداقل قابل کنترلن
آخرین اخبار