وزیر خارجه ایران در توییتی به بیانیه طالبان در مورد حقابه هیرمند واکنش نشان داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در توییتی به بیانیه طالبان در مورد اظهارات ابراهیم رئیسی پیرامون حقابه ایران از هیرمند پاسخ داده است.

امیرعبداللهیان نوشت در ماه های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیاتهای فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

وزیر امور خارجه ایران افزود سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.

 روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران درباره حقابه هیرمند به حاکمان افغانستان اخطار داد و گفت: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود.

در واکنش به این اظهارات، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه ای با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند گفت علت باز نشدن سد کجکی خشکسالی و پایین آمدن آب هیرمند  است و از سویی دیگر. در چنین وضعیتی خواست مکرر ایران و بازتاب نا مناسب آن در رسانه ها برای فضای سیاسی میان مردم و دو ملت آسیب زا است.

طالبان با انتشار این بیانیه همچنین تاکید کرد هیئت حاکمه افغانستان یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقت نامه آب هلمند(هیرمند) تمام تلاش خویش را به خرج می دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.