بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بزرگ‌ترین ضربه به بایدن

یک نشریه آمریکایی از سرگیری روابط دیپلماتیک سوریه با سایر کشور‌های منطقه را همانند شکستی برای واشنگتن و سیاست‌های منطقه‌ای آن تلقی کرده است.

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارش جدیدی در خصوص عادی‌سازی روابط کشور‌های غرب آسیا با سوریه و حضور بشار اسد در نشست سران اتحادیه عرب می‌نویسد: «سیاست‌های جو بایدن در خصوص سوریه بزرگ‌ترین ضربه را خورده است.»

به نوشته این نشریه «در حالی که انتظار می‌رود اسد برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته در اجلاس سالانه اتحادیه عرب در عربستان شرکت کند، دیپلمات‌های کاخ سفید می‌گویند این بازگشت پیامی برای آمریکا دارد و آن هم پایان دادن به حضور نظامی مستمر خود و تحریم‌ها علیه سوریه است». 

یک هیات سوری به نیوزویک گفته است موضع سوریه در خصوص تحریم‌ها و همچنین حضور نظامی آمریکا در این کشور بر اساس مفاد حقوق بین‌الملل است. این هیات می‌گوید سازمان ملل «تجاوز و اشغال را به عنوان جدی‌ترین جرم رد کرده و همچنین اعمال تحریم‌ها را به شورای امنیت محدود می‌کند». 

گفتنی است جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ سبب اخراج این کشور از اتحادیه عرب شد. جنگ داخلی سوریه به درگیری همه جانبه بین دولت و نیرو‌های تروریستی انجامید و در نهایت آمریکا و تعدادی از متحدان شروع به حمایت از نیرو‌های تروریستی و جدایی‌طلبان در این کشور کردند. 

شکاف‌های عمومی در تحریم منطقه‌ای اسد از دسامبر ۲۰۱۸ شروع شد. در آن سال بحرین و امارات اعلام کردند سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی خواهند کرد. فهرست تعاملات رسمی سوریه با قدرت‌های منطقه‌ای همچنان در حال افزایش است. نکته قابل توجه، سفر سال گذشته اسد به امارات بود که اولین سفر او به یک کشور عربی دیگر از زمان آغاز جنگ محسوب می‌شد. به نظر می‌رسد مذاکراتی که با میانجیگری روسیه بین مقامات سعودی و سوری در ماه مارس برگزار شد، بر برخی موانع نهایی غلبه کرده است.

در نهایت، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان ۱۸ آوریل با اسد دیدار کرد و اتحادیه عرب بازگشت اسد را در ۷ مه اعلام کرد. سه روز بعد، ملک سلمان، پادشاه عربستان از رئیس جمهور سوریه دعوت کرد تا در گردهمایی منطقه‌ای سران اتحادیه عرب در جده شرکت کند. دمشق از سر گیری روابط دیپلماتیک را یک پیروزی برای سوریه و دیگر کشور‌های منطقه بر شمرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار