محبوب حیدری با بیان اینکه جادههای استان اردبیل در مسیر توسعه قرار دارد گفت: بحث توسعه بزرگراهها یکی از برنامه ریزیهایی است که در راستای کاهش تصادفات رانندگی در سطح استان در حال انجام است.
او با اشاره به اینکه توسعه راهها نقش مهمی در کاهش تلفات و تصادفات جادهای میتواند داشته باشد، گفت: بحث توسعه بزرگراهها یکی از برنامه ریزیهایی است که در راستای کاهش تصادفات جادهای در سطح استان در حال انجام است به طوری که در سال گذشته حدود ۵۴ کیلومتر به طول بزرگراههای استان افزوده شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: همچنین در تلاش هستیم تا بتوانیم در سال جدید نیز بیش از ۷۰ کیلومتر به طول بزرگراههای استان اردبیل اضافه کنیم.
حیدری با بیان اینکه افزایش آمار تصادفات به عوامل متعددی مانند عوامل انسانی، خودروها و جادهها نیز بستگی دارد، اضافه کرد: یکی از بخشهایی که با تصادفات جادهای در ارتباط است، جاده میباشد که در این خصوص نسبت به شناسایی جادههای پرتردد و پر خطر اقدام کرده ایم که یکی از آنها جاده پارس آباد به مشگین شهر میباشد که طول آن ۱۷۰ کیلومتر است که فقط ۲۰ کیلومتر آن تردد بسیار بالاتری دارد و ما این محور را در اولویت کاری قرار داده ایم تا از ۴۰ کیلومتر، پرونده ۲۰ کیلومتر این مسیر امسال بسته شود.
او از تکمیل احداث باند دوم بزرگراهی محور پارس آباد به سربند خبر داد و افزود: از اجرای محور اردبیل - مشگین شهر نیز نزدیک به ۹ کیلومتر باقی مانده است که امسال در برنامه ریزی ما هست به پایان خواهد رسید و اضافه شدن ۷۰ کیلومتر به طول بزرگراههای استان بی شک نقش مهمی در کاهش تصادفات جادهای استان خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راههای شریانی استان اردبیل که با اولویت به بزرگراه تبدیل خواهد شد برنامه ریزیهای لازم برای آنها انجام شده و علیرغم بدهیهای سنگین به پیمانکاران همچنان فعال میباشند.
حیدری با بیان اینکه کل محور اردبیل- سرچم ظرف یکی دو ماه آینده به مرحله پیمان خواهد رفت، اضافه کرد: ۱۳۳ کیلومتر از محور پیمانکار دارد و پروژه در ۴ قطعه فعال هست و حدود ۴۳ کیلومتر باقی مانده است که ظرف دوماه آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد به طوری که کل این پروژه نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که کل این طرح به اتمام برسد.
او یادآور شد: امیدواریم بتوانیم از طریق مسئولین استانی و نمایندگان، اعتبارات لازم برای پروژههای بزرگراهی استان را تامین کنیم و سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر از این راهها را به بزرگراه تبدیل کرده و در محورهای استان به کاهش تصادفات جادهای کمک کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه به نقش پروژه مهمی دیگر نیز در استان اشاره کرد و گفت: پروژه احداث تونل دوم حیران با فعالیت پیمانکار در سال گذشته، پیمانکار دیگری به آن افزوده شده تا امسال بتوانیم این پروژه را در فصل کاری به اتمام رسانده و تکمیل نمائیم.
حیدری با اشاره به احداث باند دوم در محورهای اردبیل - گرمی و گرمی - بیله سوار نیز یادآور شد: در محور گرمی به بیله سوار ۱۲ کیلومتر و بیله سوار به گرمی ۷ کیلومتر از مسیر جزو برنامههای ما هست که امسال تکمیل و به نتیجه برسد با وجود اینکه در این محورها بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم، ولی همچنان فعال است.
او بیان کرد: توسعه بزرگراهها کار پر هزینهای است به طوری که هزینه هر کیلومتر احداث باند دوم در مناطق دشت و تپه ماهور نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان میباشد و قرار است با برنامه ریزیهای انجام شده سالانه حداقل ۷۵ کیلومتر از آن را اتمام و تحویل استان دهیم و به عبارتی ۲۱۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز داریم تا امسال بتوانیم برنامه خود را اجرایی کنیم.
عضو شورای اداری استان اردبیل با اشاره به ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران افزود: پیمانکاران ما توانایی و ظرفیت آن را دارند که ماهانه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان کار انجام دهند. این در حالی است که منابع تخصیصی ما اگر به موقع اتفاق بیافتد، میتوانیم ۳۰۰ کیلومتر از جادههای استان که به عنوان گلوگاه و اولویتهای استان اردبیل است با تخصیصی چیزی در حدود سه هزار میلیارد تومان ظرف سه سال آینده به اتمام برسانیم و این اتفاق میتواند نقش مهمی در حذف نقاط حادثه خیز محورهای استان و کاهش تصادفات جادهای استان اردبیل باشد.