مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم خبر داد

قم پنجمین استان کشور در پذیرش اتباع افغانستانی

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم گفت: تحولات سال‌های اخیر در افغانستان باعث شده‌است تا شاهد مهاجرت بیش از پیش اتباع افغان به کشور ایران باشیم.

علی اکبر زارعی  اظهار کرد: استان قم با پذیرش اتباع ۹۰ کشور خارجی دومین استان کشور از نظر تکثر اتباع در کشور است.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم  ادامه داد:در قم تعداد بالای اتباع به خصوص اتباع افغانستانی را شاهد هستیم و از این حیث قم پنجمین استان کشور در پذیرش اتباع افغان می‌باشد.

زارعی بیان کرد: نزدیک به ۲۲۰ هزار تن از اتباع خارجی در قم سکونت دارند و با توجه به این که جغرافیای استان محدود است تراکم آنان بیشتر به چشم می‌آید.

او افزود: ۲۰ درصد جمعیت شهری کل استان قم را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که تراکم حضور آنان در برخی مناطق بیشتر است و با توجه به این که اشتراکات فرهنگی و دینی زیادی با افغانستانی‌ها داریم و مرز گسترده‌ای با این کشور را شاهد هستیم بیشتر اتباع خارجی در قم را افغان‌ها شامل می‌شوند.

به گفته مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم ، تحولات سال‌های اخیر در افغانستان باعث شده‌است تا شاهد مهاجرت بیش از پیش اتباع افغان به کشور ایران باشیم.

او افزود: با توجه به این که ایران در گذرگاه آسیا به اروپا قرار دارد بسیاری از اتباع خارجی برای گذر کردن به سمت اروپا وارد ایران می‌شوند و از شهر قم عبور می‌کنند و بعضا تعدادی از آنان که مجوز قانونی ندارند دستگیر شده و بازگردانده می‌شوند.

زارعی بیان کرد: سیاست دولت جمهوری اسلامی حمایت از اتباع مجاز و قانونی است و همه مسائل مرتبط با حوزه اتباع چه امنیتی و اجتماعی و مسایلی، چون بهداشت، تحصیل و آموزش به آنان نیز باید مدیریت گردد.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم  گفت: سیاست دولت در مورد اتباع خارجی این است که از موضوع تهدید محور به فرصت محور تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار