لاوروف: اتحادیه اروپا کاملا دنباله رو آمریکا شده است

وزیر خارجه روسیه اروپایی‌ها را دنباله رو آمریکا دانست و گفت آن‌ها با این وضعیت حاکمیت خود را از دست داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر آغاز روند کنار گذاشتن دلار از مبادلات بین المللی، اروپایی‌ها را دنباله رو آمریکا دانست و گفت آن‌ها با این وضع حاکمیت خود را از دست داده اند.

 به گزارش الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست شورای سیاست خارجی و دفاعی این کشور در مسکو تصریح کرد آنچه که امروز پیرامون اوکراین می‌گذرد، نویدبخش ورود و انتقال به جهان چند قطبی است. آمریکا تلاش می‌کند از بحران اوکراین برای تقویت تاثیر خود استفاده کند، اما این تاثیر و نفوذ اغلب به معنای مطیع کردن دیگران بوده است، اما در عین حال خطی که غرب و شرق و کشور‌های جنوب را تقسیم می‌کند در حال تقویت شدن است.

سرگئی لاوروف با تاکید بر مخالفت کشور‌ها با استفاده از برخی فرمول‌ها نظیر کشور‌های جنوب جهان و اشاره به اینکه کشور‌های جنوب آماده مقابله با دیکته‌های بسیار خصمانه غرب از جمله تهدید غربی‌ها به استفاده از تحریم‌ها هستند، افزود: در بررسی‌های اخیری که درباره اتحادیه اروپا داشتیم، مشخص شد همه این کشور‌ها با غرب نیستند و شماری از آن‌ها به نفع روسیه و چین عمل می‌کنند و این به خاطر آن است که با این کشور‌ها تعامل نمی‌شود و آن‌ها به سطحی از تلاش‌ها برای فائق آمدن بر دیگر نظریات رسیده اند.  تصمیمات سران گروه هفت در هیروشیما نشان می‌دهد که هدف این کشورها در اصل مهار روسیه و چین است.

لاوروف افزود: کشور‌های جنوب آماده مقابله با دیکته‌های غرب هستند در حالیکه این دیکته‌ها اخیرا بسیار خصمانه شده اند و از جمله آن‌ها می‌توان به تهدید متوسل شدن به تحریم‌ها و ... اشاره کرد. ما در تقریبا یک ماه پیش در شورای امنیت بر اهمیت حمایت از منشور‌های سازمان ملل تاکید کردیم و نشانه‌های آن را نیز در آشکار شدن خط اختلاف با آن کشور‌ها (غرب) مشاهده کردیم.

وزیر خارجه روسیه افزود: خط مشی خصمانه علیه روسیه، باعث تنش نزد بسیاری از کشور‌های جهان و بسیاری از کشور‌های جنوب و شرق شده است. آن‌ها در دیدار‌های خود به نادیده گرفتن مشکلات و بحران‌های خود توسط غربی‌ها اشاره می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به کشور‌های شرق آسیا اشاره کرد که نیازمند حمایت و پشتیبانی برای تحقق برنامه‌های خود هستند. غربی‌ها از شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که تفسیر آن دشوار است. آن‌ها سفر روس‌ها به کشور‌های اروپایی را بر نمی‌تابند و تلاش می‌کنند علیه شهروندان روس و فرهنگ این کشور و هر چیزی که روسی است، نفرت پراکنی کنند.

لاوروف با اشاره به برخی تبعیض‌ها در حق شهروندان روس و افزایش نفرت پراکنی افزود: طی ملاقات‌هایی که با برخی شخصیت‌های کارکشته و دوستان قدیمی آمریکایی داشته ام و روایات و دیدگاه‌های آن‌ها را شنیده ام، تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که غربی‌ها خواهان ادامه حملات اوکراین هستند و گفته اند که روس‌ها را مجبور خواهیم کرد که شروط کی‌یف را برای برقراری صلح بپذیرد و با صدور گسترده تسلیحات به اوکراین این هدف را محقق خواهند کرد و روسیه را از شبه جزیره کریمه و حتی شرق اوکراین بیرون خواهند کرد. این چیز‌هایی است که سیاستمداران گفته اند و از زبان محافل رسمی نیز آن‌ها را شنیده ایم. متاسفانه اتحادیه اروپا حاکمیت خود را از دست داده است و کاملا دنباله رو آمریکا شده است و اگر به رویکرد‌ها توجه کنیم خواهیم دید خود را به عنوان کانونی برای مهاجران معرفی می‌کند و کسانی را که به این کشور می‌روند به شهروندان آمریکایی تبدیل می‌کند و ارزش‌های واحد و مورد نظر خود را به خورد آن‌ها می‌دهد. آن‌ها با شیوه‌هایی در پی انتشار ارزش‌های خود هستند که قابل قبول نیست.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد غربی‌ها بر همسایگان ما اعمال فشار می‌کنند تا روابط اقتصادی و سرمایه گذاریهایشان را در کشور ما قطع کنند.

لاوروف با اشاره به تاثیرات دلار تاکید کرد: عملیات کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری بین المللی عملا آغاز شده است. ما همپیمانان زیادی داریم و باید بدانیم که نفرت پراکنی و دشمنی را علیه کسی پیشنهاد نمی‌کنیم، اما مجبوریم به جنگی که علیه ما تحمیل شده و خصومتی که از جانب دیگران بر ما روا می‌رود، پاسخ دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۳:۱۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
جناب لاوروف عزیز. پرچم دنیای شرق مظلوم دست شماست. دنیای غرب دنیای شرق را محاصره کرده. شما محاصره را بشکن. دنیای شرق آزادی را نمی شناسد. خواب زده ها بیدار می شوند. دنیا را بساز. بردگان آقایی بلد نیستند. بردگان عاشق قفس و تازیانه هستند. این حقیقت تلخ را به شیرینی آزادی تبدیل کن. اگر روزی آزاد شویم حنما پشت دیوارهای زندان سرزمبنهای زیبایی هست. من خوابی دیده ام. من رویایی در سر دارم.
آخرین اخبار