حریق در مراتع و جنگل‌های استان سمنان ۶۷ درصد کاهش یافت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۶۷ درصد کاهش یافت.

ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در سال ۱۴۰۱ سه فقره حریق در سطحی معادل ۲۰ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی رخ داده که توسط نیروهای یگان حفاظت، دهیاران، اعضای شورای روستا و مردم محلی اطفاء شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها توسط گردشگران طبیعت، چوپانان و بهره برداران به دلیل غفلت از خاموشی ذغال‌های به جای مانده از آتش رخ می‌دهد.

به گفته وی، سال ۱۴۰۱ به دلیل خشکسالی‌های متوالی با هجوم دام‌های غیرمجاز و دام مازاد و خارج از موعد مقرر فصل چرا به مراتع مواجهه بودیم که با تلاش شبانه روزی و تشدید گشت، مراقبت، تمهیدات لازم و صدور هشدارهای لازم برای مرتعداران و دامداران حدود ۱۳۲ هزار راس دام از مراتع مذکور خارج شدند و با توجه اصرار بر ادامه تخلف برای متخلفان پرونده تشکیل شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: پیشگیری و مقابله با تخریب و تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه‌های ملی و قطع و قاچاق چوب جنگلی و مرتعی و سایر محصولات جنگلی و مرتعی و کنترل چرای غیر مجاز و مازاد و خارج از فصل و اجاره دادن غیرمجاز مراتع و مقابله با حریق و اطفای حریق از جمله ماموریت‌های اولویت‌دار یگان حفاطت است که به جد در سطح استان پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی ویژه جنگل‌های استان سمنان گفت: باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.