یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشترکان توانیر گفت: استراتژی حوزه برق در وزارت نیرو در سه محور اصلی شامل «افزایش ظرفیت تولید در بخش نیروگاههای فسیلی»، «افزایش ظرفیت تولید در بخش نیروگاههای تجدیدپذیر اعم از نیروگاههای خورشیدی، آبی، بادی و غیره» و «بهینهسازی مصرف انرژی از سمت مشترکان» خلاصه میشود.
او با بیان اینکه در کنار این استراتژی، صنایع نیز بخشی از تولید برق را در دستورکار دارند، افزود: طی سال گذشته علاوه بر توسعه ظرفیت نیروگاهها، اقداماتی در رابطه با مدیریت منابع آب پشت سدهای کشور به منظور تولید برق مورد توجه قرار گرفت و در عین حال در زمینه تعمیر نیروگاهها و توسعه بههنگام شبکه اقدامات بسیار موثری صورت گرفت.
او یادآور شد: در ارتباط با مدیریت مصرف از سوی مشترکان نیز برنامههای مختلفی پیشبینی شد که مشترکان صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و تجاری در این رابطه با وزارت نیرو همکاری میکنند.
یاقوتی اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت مشترکان بخشهای عمومی – اداری مکلف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ساعات روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شدهاند و در برخی از ساعات اداری باید حداقل ۶۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به ساعات روز کاهش دهند. حوزه بعدی مربوط به مدیریت مصرف برای مشترکان بخش کشاورزی میشود که در پنج ساعت در شبانه روز که عموما مستقر در پیک بار شبکه است (ساعت ۱۱ تا ۱۸) در دو بازه تقسیم میشود.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر گفت: صنایع نیز با جابهجایی مصرف از ساعات پرباری به ساعتهای کمباری برای مدیریت مصرف همکاری لازم را صورت میدهند.
به گفته او، برخی تصور میکنند اجرای این برنامهها موجب کاهش رشد تولید در بخش صنعت میشود، این در حالی است که با اجرای این ضوابط و قوانین در سال گذشته در بخش صنعت بیشترین رشد مصرف برق را برای پیشبرد فرآیند تولید شاهد بودیم.
پاداش ۴ میلیاردی برای مصرف بهینه برق در بخش خانگی
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر با اشاره به اجرای طرح پاداش صرفهجویی مصرف برق از ابتدای خرداد، گفت: به طور کلی ۳ تا ۴ میلیارد تومان برای طرح تشویق مشترکان اختصاص مییابد و امید است مردم از این فرصت استفاده کنند.
او در تشریح فرآیند دریافت پاداش صرفهجویی مشترکان گفت: یکی از طرحهای ویژهای که امسال در صنعت برق مورد توجه و در دستورکار قرار گرفت مربوط به ارائه پاداش صرفهجویی به مشترکان خانگی است که رقمهای قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، به طوریکه به ازای هرکیلووات ساعت از ۵۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان پاداش درنظر گرفته میشود.
یاقوتی افزود: در این طرح میزان برق مشترکان نسبت به دوره مشابه سال قبل آنها ارزیابی میشود و مشترکان به صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفهجویی خواهند شد؛ به عبارت دیگر میتوان گفت که ۱۰۰ درصد مشترکان میتوانند در این طرح شرکت کنند این در حالی است که در سال گذشته فقط مشترکانی میتوانستند شرکت کننده که مصرف برق آنها زیر الگوی مصرف باشد.
تعیین تکلیف همه پروندههای خسارت برق مشترکان برای سال ۱۴۰۱ تا پایان تیر
او در ادامه درباره نحوه پرداخت خسارت به زیاندیدگان برق، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ پس از انعقاد قرارداد با شرکت بیمهگر جدید تاکنون یک ششم پروندهها مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس برنامه انتظار میرود تا پایان تیر همه پروندههای خسارات برق مشترکان مربوط به سال ۱۴۰۱ را تعیین تکلیف و پرداخت کنیم.
یاقوتی ادامه داد: در ارتباط با رسیدگی به پروندههای سال ۱۴۰۲ نیز منتظر دستورالعمل اجرایی هستیم که به تصویب هیئت وزیران برسد و پس از ابلاغ، فرآیند برگزاری مناقصه صورت میگیرد.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشترکان صنعت برق شرکت توانیر، از سال ۱۳۹۹ یک سامانه مکانیزهای ایجاد شده که مشترکان میتوانند خسارت خود را در آن ثبت کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر مربوطه وجود ندارد.
یاقوتی خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای بسیار پرکاربرد در صنعت برق این است که همه خدمات به صورت غیرحضوری ارائه میشود و مشترکان به راحتی با نصب نرم افزار «برق من» در تلفن همراه خود امکان استفاده از خدمات مختلفی را به صورت غیرحضوری دارند؛ این خدمات در ۴۰ فعالیت خلاصه میشود که ۲۸ مورد مربوط به امور مشترکان و ۱۲ مربوط به حوزه بهرهبرداری است.
جالبیش اینجا بود به ماموراشون که کابلا رو عوض میکردن آب و چای و شربت و شیرینی دادیم