در پی نامه جمعی از تشکلهای دانشجویی به صداوسیما و وزارت ارشاد در خصوص بحران جمعیت، اداره کل روابط عمومی رسانه ملی به این نامه، پاسخ داد.
«نامه دغدغهمندانه برخی از تشکلهای دانشجویی به ریاست رسانه ملی و ابراز گلایه مندی از کم کاری دستگاههای فرهنگی در حوزه جمعیت، نشان از نگاه ارزشمند و مقدس دانشجویان این مرز و بوم نسبت به آینده جمهوری اسلامی دارد که قطعاً رخدادی مبارک است و باید آن را ارج نهاد.»
روابط عمومی رسانه ملی سپس اعلام کرده به منظور تنویر افکار این عزیزان در دوران تحول، رسانه ملی با تغییر رویکردها به مرور شاهد اجرایی شدن برنامههای موثر در حوزه جمعیت خواهد بود و سپس به ارائه آمار پرداخته است: «خوب است بدانیم تنها در طول یک سال، بیش از ۳۰ هزار دقیقه برنامه تخصصی در زمینههای مطرح شده، ساخته و پخش شده است. در حوزههای خبری نیز بیش از ۱۱ هزار خبر و گزارش در مدت زمان بیش از ۳ هزار دقیقه روی آنتن رفته است.
به همت معاونت سیاسی رسانه ملی با پخش بیش از ۳۹ گزارش در یک سال، ستاد ملی جمعیت که از امور مغفول مانده نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود، ایجاد شد. معاونت مذکور در یک سال اخیر در موضوع پیگیری قانون جمعیت، ۷۰ گزارش، ۱۰ برنامه گفتگوی ویژه و گفتگو محور در راستای پیگیری ۷۲ بند قانون جوانی جمعیت انجام داده است. با پیگیری بخشهای مختلف خبری، تسهیلات تحویل خودرو به مادران مورد توجه و اجرا قرار گرفت. در هفته جمعیت که در آن قرار داریم نیز در هر کدام از بخشهای خبری اصلی و برنامههای پربیننده به مساله جمعیت پرداخته شد.»
در بخش دیگری از پاسخ نیز درباره انتقادات از تبلیغات بازرگانی آمده است: «در حوزه تبلیغات بازرگانی، صداوسیما به بنگاههای تجاری و اقتصادی که در آگهیهای خود به موضوع جوانی جمعیت و تشویق فرزندآوری توجه کنند تخفیفات چشمگیری ارائه میدهد.»
اداره کل روابط عمومی در بخش دیگری از پاسخ خود به برنامههای شاخص دوره اشاره کرده است: «صداوسیمای دوران تحول به صورت ملموس در قالب برنامههای مختلفی مانند امت قوی از شبکه یک سیما، کام شیرین و آیینه خانه از شبکه دو سیما، زوجی نو، اعجوبهها، خودمونی از شبکه سه سیما، کافه گپ از شبکه پنج، خونه خودتونه از شبکه افق، خانه و خانواده از رادیو ایران، خانواده تهرانی و سینمای خانوادگی از رادیو تهران، دایره از رادیو جوان، سفره عقد از رادیو فرهنگ، راه زندگی از رادیو معارف و ... به طور مستمر روی آنتن رفته اند. سریالهایی مثل خوش نام، خداداد، خانه پرتقالیها و ... با رویکردی جذاب در پی نمایش زیباییهای ابعاد مختلف خانواده است. فصل چهارم سریال نون خ که پربینندهترین سریال نوروزی امسال شد نیز اساساً با رویکرد ترویج فرزندآوری برای نوروز امسال تولید شد و مورد استقبال قرار گرفت.»
روابط عمومی رسانه ملی در پایان با بیان اینکه «البته رسانه ملی اذعان دارد این اقدامات در قیاس با حجم چالشهای پیش رو در حوزه جمعیت قطعا به تنهایی کافی نیست و میبایست تمامی نهادهای فرهنگی و موثر نیز به میدان بیایند و با همکاری و هم افزایی این اقدامات فرهنگی به ثمر برسد.» بار دیگر دغدغه ارزشمند دانشجویان را ارج نهاده و تاکید کرده برای برطرف شدن آن به خواست خدا گامهایی بلندتر بر خواهیم داشت.