امکان صادرات برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر مهیا می‌شود

مدیرعامل بورس انرژی گفت: با توجه به تفاوت نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر در کشور امکان صادرات برای صادرات نیروگاه‌ها و ارز آوری وجود دارد.




علی نقوی گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان مورد استقبال قرار گرفته و انتظار میرود تا ۲۳ هزار میلیارد دلار برسد. همسایگان هم توجه ویژه‌ای به منابع انرژی تجدیدپذیر داشته اند. تا سال ۲۰۵۰ سهم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به ۲۵ درصد خواهد رسید. بخش خصوصی نقش مهمی در این بخش دارد و ایجاد بازار کمک فراوانی به توسعه این نوع انرژی خواهد کرد.

او ادامه داد: بعد از تغییر که در سکان وزارت نیرو اتفاق افتاد، توسعه مبادلات برق در اولویت قرار گرفت و همکاری ما با بورس انرژی توسعه پیدا کرد.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: امروز شاهد معاملات خواهیم بود. معاملات برق در بورس انرژی کشور‌های دیگر وجود دارد و در غرب آسیا آغازگر مبادله برق در بورس انرژی هستیم. پذیرش ۸ نیروگاه انرژی تجدیدپذیر انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد تمامی نیروگاه‌ها باشیم. معاملات به صورت سلف خواهد بود و در آینده از روش‌های دیگری رونمایی خواهد شد.

او با اشاره به مسیله مهم در توسعه نیروگاه‌ها گفت: نکته مهم دیگر تأمین مالی ساخت و تکمیل نیروگاه تجدیدپذیر است که یک مدل صندوق تهیه شده و در اختیار وزارت نیرو قرار دارد. طی ۲ ماه گذشته سرمایه گذاران مختلف و فعالان حوزه تجدیدپذیر با مدل‌های مختلف مالی آشنا شدند و این اجازه به آن‌ها داده شد به جای استفاده از مدل خرید تضمینی دولت به طور مستقیم در بورس فعالیت کنند.

نقوی از دیگر مسیر‌های تشویقی برای توسعه تجدیدپذیر‌ها صحبت کرد و گفت: هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر معادل ۲۷ صدم لیتر نفت خام صرفه جویی دارد و مقدار انتشار کربن در هوا را کاهش می‌دهد. در طرح مشوق دیگری که در دست برسی است گواهی صرفه جویی مصرف گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گفته او، با توجه به اینکه نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر نیمی از قیمت کشور‌های دیگر است، این مزیت برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد میشود که در اوقات غیر پیک صادرات برق داشته باشند و برای کشور ارز آوری کنند.

این مقام‌مسئول گفت: از مجموع ۷۶۰۰ مشترک، ۲۴۰۰ مشترک کد بورسی خود را دریافت کرده اند و در آینده شاهد مبادلات مشترکان بالای ۱ مگاوات خواهیم بود.

توسعه انرژی های تجدید پذیر امری ضروری است

مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: توسعه انرژی تجدیدپذیر قطعا ضروری است و ما در ابتدای راه هستیم. یکی از بحث‌های جدی بحث سرمایه گذاری است. به واسطه شرایط خاص این صنعت، در مقطعی نتوانستیم در این صنعت سرمایه گذاری کنیم. با راه اندازی تابلوی سبز فرصت تضمین سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ایجاد می‌شود و این آمادگی را داریم در قالب‌های مختلف در کمترین زمان بدون اینکه در سازمان بورس در صف مجوز بمانند ابزار‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

او ادامه داد: نکته دیگری که مهم است، رویکرد تخصصی وزارت نیرو در مدیریت مصرف است. سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف صنایع کمک ویژه‌ای شد. در حالی که سال قبل از آن ضرر و زیان زیادی به بخش صنعت خورد.

عشقی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم ابزار‌های جدیدی را ایجاد کنیم که مطالبات صنعت نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم مرتفع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار