گیلان اکوسیستم‌های متنوع فراوان دارد

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: گیلان یکی از متنوع‌ترین تنوع زیستی ایران را دارا است.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی تنوع زیستی گفت: این استان اکوسیستم‌های متنوع بسیاری از نظر دریایی، تالابی، رودخانه‌ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی با تنوع زیستی فراوان دارد.

به گفته او، وجود طیف گسترده‌ای از تغییرات آب و هوایی و همچنین اقلیمی با کم و زیاد شدن ارتفاع و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منجر شده است تا استان گیلان با وجود مساحت کم، یکی از متنوعترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: وجود جنگل‌های هیرکانی، پهنه‌های جنگلی، ۵۴ رشته رودخانه اصلی، ۴۲ رشته روخانه دائمی و دریای کاسپین مجموعه‌ای منحصر به فرد و متنوع را در استان گیلان تشکیل داده است.

عشوری افزود: این استان طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار (مرال)، گوشتخوار (خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان (پلنگ) کشور را در خود جای داده است. 

او همچنین گفت: وجود تنها پستاندار گوشتخوار آب‌های داخلی کشور (شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین (فک کاسپی) از دیگر ویژگی‌های مهم محیط زیست گیلان است.

 مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه این استان بیش از یک هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی دارد، افزود: حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور نیز در این استان جای گرفته‌اند.

گیلان اکوسیستم‌های متنوع فراوان دارد

«روز جهانی تنوع زیستی» روزی است که سازمان ملل متحد برای ترویج فعالیت‌های مربوط به تنوع زیستی ۲۲ ماه می‌ را به این عنوان نامگذاری کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.