استاندار گلستان:

احیاء خلیج گرگان احیاء زندگی در شمال کشور است

استاندار گلستان گفت: احیاء خلیج گرگان و جلوگیری از خشک شدن خلیج، احیاء زندگی در شمال کشور و پیشگیری از ایجاد ریزگردهای نمکی و از بین رفتن زندگی در منطقه است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان ،علی‌محمد زنگانه امروز دوم خرداد سال ۱۴۰۲، در جلسه مطالعات برنامه‌ریزی ارزش تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان که در پایگاه مدیریت بحران منطقه ۶ در تهران برگزار شد، گفت: موضوع خلیج گرگان طی ۱۰ سال گذشته به خودش واگذار شد که نتیجه آن نابودی چند هزار پرنده به دلیل بهم خوردم اکوسیستم منطقه و بتولیسم از بین رفته‌اند.

او ادامه داد: افرادی که دست روی دست گذاشته بودند فکر می‌کردند از محیط زیست به خوبی حفاظت می‌کنند و یا اینکه به دنبال حفاظت از اماکن موجود در منطقه آشوراده بودند.

استاندار گلستان افزود:اما به دلیل ایجاد بوی تعفن در خلیج امکان زندگی در شهر‌های اطراف خلیج بسیار سخت شده بود.

زنگانه بیان کرد: یکی از خطرات خشک شدن خلیج گرگان ایجاد ۶۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی است که خشک شدن خلیج گرگان مساوی با از بین رفتن تمامیت کشاورزی، تمامیت جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی و به خطر افتادن جدی زنگی مردم است.

او گفت: ما در استان گلستان بنا داریم در ۳۱ سند بخشی برای رفع چالش‌های استان قدم برداریم و یکی از چالش‌های جدی که مطالبه مردم و نخبگان است، موضوع خشک شدن خلیج گرگان و مطالعه علاج بخشی مربوط به آن است.

استاندار گلستان تصریح کرد: بنا بر این در اواخر سال ۱۴۰۰ با یک سال تاخیر از برنامه زمان بندی تعیین شده علاج بخشی خلیج به عنوان یک برنامه قانونی، عملیاتی و علمی، اقدامات را آغاز کردیم.

زنگانه گفت: در این برنامه وظایف متعددی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های گوناگون مشخص شده و هر دستگاه و سازمان وظیفه مشخص و کاملی دارد.

او اضافه کرد: برخی از اقدامات مشخص شده در این مطالعات فرا استانی و برخی بین حوزه‌ای است و باید اقدامات مشترکی انجام شود و حتی برخی اقدامات بین استانی است.

استاندار گلستان بیان کرد: من از نخبگان، کارشناسان، فعالان محیط زیست، مردم عزیز، اساتید دانشگاه و هر فردی که دغدغه‌مند است درخواست دارم به دور از توجه به هرگونه جوسازی رسانه‌ای، بیان‌های یک جانبه و غیرکارشناسی به اهمیت احیای این خلیج با ارزش توجه کند.

زنگانه گفت: ما مصوبات و قانون و آئین و دستورالعمل کم نداریم، اما نیاز داریم و با همت جمعی این قوانین و دستورالعمل‌ها را عملیاتی کنیم و در موضوع خلیج گرگان ما با همت جمعی وارد عرصه شدیم تا این منطقه مهم زیست محیطی حفظ و احیاء شود.

او افزود: یکی از مداخلاتی که از سایر مداخلات عقب بود مداخله ارتباط بین خلیج و دریا بود که در سفر رئیس جمهور به گلستان دستورات ویژه‌ای صادر شد که یکی از دستورات و مصوبات ویژه اجرای همین تسهیل ارتباط دریا و خلیج بوده که اقدامات در حال اجرا است.

استاندار گلستان گفت: اگر مصوبات ستاد ملی تالاب‌ها به صورت کامل اجرا شود خلیج گرگان به طور یقین نجات پیدا خواهد کرد و احیاء خواهد شد.

زنگانه گفت: من به عنوان مسئول استان دوست ندارم جنگل‌ها، محیط زیست، کشاورزی استان با خشک شدن خلیج از بین برود.

او با اشاره به اینکه پس از هشت سال فوک خزری با اجرای اقدامات اولیه احیای خلیج در منطقه دیده شده است، تاکید کرد: این روز‌ها پرندگان بسیاری را در منطقه می‌بینیم که از خلیج استفاده می‌کنند و این نشانه عملکرد دقیق اقدامات انجام شده در خلیج است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.