دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی کرمانشاه گفت : تعداد ۱۶۶ مقاله به دبیرخانه همایش ملی نخود ارسال شده که تعداد ۱۱۹ مقاله پذیرفته شده است.

رضا حق پرست دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی کرمانشاه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی نخود به میزبانی کرمانشاه، گفت : برگزاری همایش ملی، نمایشگاه توانمندی‌ها، کارگاه آموزشی ترویجی، روز مزرعه، عرضه محصولات غذایی نخود، تجلیل از محققان و کشاورزان نمونه از مهمترین برنامه‌های جشنواره است.

دانشیار مرکز تحقیقات کشاورزی کرمانشاه و دبیر علمی همایش ملی نخود با اشاره به اینکه محصول نخود در همه شهرستان‌های کشت می‌شود، افزود: نخستین جشنواره ملی نخود با هدف اصلاح الگوی کشت، افزایش ضریب نفوذ دانش، تجاری‌سازی، افزایش سرانه مصرف نخود، تجاری‌سازی محصول نخود و برندسازی این محصول در سطح ایران و جهانی این جشنواره از ششم تا هشتم خردادماه در استان برگزار می‌شود.

وی گفت: تعداد ۱۶۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که تعداد ۱۱۹ مقاله پذیرفته شده و از این تعداد ۱۱ مقاله در قالب سخنرانی و مابقی بصورت پوستر ارائه خواهد شد.

 حق پرست به محور‌های این همایش تک‌محصولی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: محور‌های این همایش در زمینه «به نژادی و بیوتکنولوژی نخود»، «به زراعی نخود (اکولوژی، فیزیولوژی، تغذیه گیاهی و آبیاری)»، «اهمیت نخود در کشاورزی حفاظتی»، «حاصلخیزی خاک و بیولوژی خاک، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز نخود»، «شیمی، ترکیبات و اهمیت تغذیه‌ای نخود برای سلامت و حفظ محیط زیست»، «کنترل و گواهی بذر»، «صنعت و اقتصاد بذر نخود»، «مکانیزاسیون در زراعت نخود»، «صنایع غذایی و فرآوری نخود» و «بازرگانی و اقتصاد نخود» است.

وی با اشاره به اینکه این همایش در بخش‌های مختلف از ششم تا دهم خرداد ماه در استان برگزار می‌شود، گفت: همایش ملی نشست تخصصی نخود با حضور مقامات کشوری، هفتم خردادماه در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن برگزار می‌شود و ساعت ۱۵ همان روز جشنواره ملی نخود و روز مزرعه در شهرستان روانسر روستای مرادآباد با همراه نمایشگاهی از غذا و خوراکی‌های نخود برگزار می‌شود.

حق پرست تصریح کرد: همایش علمی روز هشتم خردادماه در محل دانشگاه رازی برگزار می‌شود و مقالات و تحقیقات برگزیده ارائه خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.