محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه در این همایش با بیان اینکه اتقان آرای قضایی و کاهش اطاله دادرسی دو موضوع بسیار مهمی است که در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به دنبال آن هستیم گفت: یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است راه اندازی سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس است.
او با تاکید براینکه در این سامانه تمامی اقدامات به صورت کاملاً الکترونیک انجام میشود افزود : این سامانه استفاده از فناوریهای نوین و نو را محور خود قرار داده است و با حذف مداخلات انسانی توزیع عادلانه پروندهها برای کارشناسان با روشهای نوین را فراهم آورده است.
رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ۹۳ موضوع کارشناسی در این سامانه وجود دارد گفت: این سامانه به تازگی راه اندازی شده است و روند رو به رشد را طی میکند.
محمد کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه در سند تحول قضایی به موضوع کاهش اطاله دادرسی توجه ویژهای شده است گفت: با همین هدف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در زمینه کاهش اطاله دادرسی اقدامات متفاوتی را انجام داده است که یکی از این اقدامات سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضاییه یا همان سامانه سهام است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه گفت:سامانه سهام با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا ۴ استعلام موثر در پروندههای قضایی یعنی حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی را به صورت برخط و آنلاین در اختیار قضات اجرای احکام دادگستریهای سراسر کشور قرار داده است و در سال گذشته ۳ میلیون استعلام در این سامانه صورت گرفته است.
کاظمی فرد با تاکید براینکه در سامانه هوشمند استعلامات مالی دسترسی به اطلاعات صرفاً در مورد اشخاص و میزان مال یا مبلغ پرونده مجاز است گفت: سامانه سهام طوری طراحی شده است که از هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات اشخاص جلوگیری میشود و امکان استعلام هم صرفاً و تنها در مورد افراد ثبت شده در پرونده امکان پذیر است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در راستای اجرای سند تحول قضایی و ایجاد یک درگاه یکپارچه جهت دریافت خدمات الکترونیک قضایی ارزان و آسان مردم پنجره واحد الکترونیک قضایی در سال گذشته راه اندازی شد و در حال حاضر ۲۸ خدمت الکترونیکی در این پنجره واحد ارائه میشود گفت:این کاربا هدف جلوگیری از سردرگمی مردم، کاهش هزینههای آنان و دسترسی ارزان و سریع مردم به خدمات قضایی صورت میگیرد. در حال حاضر مردم با ورود به این پنجره روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خدمت خدمت دریافت میکنند و این روند در حال رشد است.
رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه سامانههای قضایی را مورد توجه قرارداد و گفت: در حال بیش از ۹میلیون رای در این سامانه با بهره گیری از هوش مصنوعی قرارداده شده است. این اقدام در راستای اجرای سند تحول صورت گرفته است و دریچهای جدید از شفاف سازی را ایجاد کرده است.
محمد کاظمی فرد با بیان اینکه این سامانه امکان تحلیل و ارزیابی عمومی آرا قضایی را فراهم میآورد تاکید کرد: سامانه هوشمند آرای قضایی پس از صدور با استفاده از ابزارهای هوشمند و با هدف حفظ خریم خصوصی افراد به صورت ماشینی گمنام میشود و سپس در سامانه منتشر میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با اشاره مرکز تعاملات سازمانی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: این مرکز با ارائه خدمات الکترونیک متفاوت و گوناگون به دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی توانسته است نقشی مهم در تسریع فرایندها و سرعت دهی به امور مردم ایفا کند. در سال گذشته ۱۶۷ میلیون مبادله الکترونیک با هدف خدمت به مردم صورت گرفته است.
محمد کاظمی فرد ادامه داد:استعلامهای برخط نقش مهمی در تسریع و سرعت دهی به امور مردم دارد. استفاده از روشهای نو و هوشمند و گذر از روشهای قدیمی و کاغذی موضوعی بوده است که مسئولان بر آن تاکید داشته اند. استعلامهای برخط باعث صرفه جویی در وقت مردم میشود و در لحظه امکان پاسخگویی فراهم میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۶۹۹ هزار و ۶۹۷ اقدام برخط در راستای ماده ۳۷ آیین دادرسی کیفری میان کلانتریها و مراجع قضایی به صورت الکترونیک صورت گرفته است گفت: وقتی که فردی شکایتی را مطرح میکند اقدامات متفاوتی بر روی یک پرونده صورت میگیرد. برخی از این اقدامات شامل شکواییه، صورتمجلس، ارسال مدارک الکترونیکی، گزارشات و تحقیقات است. با تلاشهایی که صورت گرفته است این اقدامات به صورت الکترونیک و برخط از کلانتریها به دادسراها و مجتمعهای قضایی ارسال میشود و در تسریع فرایندها و خدمت به مردم نقش مهمی ایفا میکند.
کاظمیفرد در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر جلسات دادرسی الکترونیک در دو شکل دادرسی الکترونیک میان مردم و دادرسی الکترونیک زندانیان برگزار میشود تاکید کرد:در سال گذشته بیش از ۵۱۷ هزار جلسه دادرسی به صورت الکترونیک برگزار شده است.