عنایت انصاری فرد به تجهیز فرودگاه بین المللی یاسوج به سیستم بادسنج التراسونیک و نصب و راه اندازی یک دستگاه بادسنج مطابق استانداردهای بین المللی ایکائو در ابتدای باند ۱۳ اشاره کرد و گفت: از مشخصات بارز این بادسنج میتوان به نحوه اندازهگیری آن اشاره کرد که از فناوری التراسونیک بهره میبرد.
او افزود: در حال حاضر این فناوری یکی از مدرنترین روشهای اندازهگیری سرعت و جهت باد است که در بسیاری از فرودگاههای جهان مورد استفاده قرار میگیرد.
انصاری فرد ادامه داد: بادسنج نصب شده توانایی اندازهگیری سرعت باد با دقت ۰.۱ m/s و جهت باد با دقت یک درجه را دارد.
مدیر فرودگاه بین المللی یاسوج اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر نشست و برخاست پروازهای فرودگاه از باند ۱۳ انجام میشود، اندازهگیری دقیق سرعت و جهت باد نقش بسزایی در افزایش ایمنی عملیات هوانوردی دارد، بنابراین با همکاری سازمان هواشناسی کشور یک دستگاه بادسنج التراسونیک تهیه و در منطقه فاینال باند ۱۳ نصب و راهاندازی شد.
این مقام مسئول میگوید: نصب و راه اندازی این بادسنج نیاز به اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال داشته است که ۳/۵ میلیارد ریال آن توسط سازمان هواشناسی کشور جهت خرید سنسور، نمایشگر و دکل هزینه شد و ۱/۵ میلیارد ریال آن توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به منظور سلولهای خورشیدی، انتقال اطلاعات و ارتینگ مجموعه پرداخت شد.
بادسنجهای اولتراسونیک، برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد و از امواج صوتی فراصوت برای اندازه گیری سرعت باد استفاده میکنند. آنها سرعت باد را بر اساس زمان جابجایی پالسهای صوتی بین جفت مبدلها اندازه گیری میکنند.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد، در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.