رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه گفت: در یک سال گذشته ۸۴۹ مورد غربالگری پاشنه پا در شهرستان عسلویه انجام شده است.

محمدامین شایسته نیا ضمن معرفی بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی یا هیپوتیروئید اذعان داشت: بیماری کم‌کاری تیروئید یک بیماری ارثی و مادرزادی است که مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان نیز به شمار می‌رود.

شایسته نیا افزود: علائم بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی را می‌توان کاهش دمای بدن، عدم تمایل به خوردن شیر نوزاد، بزرگی زبان، کبودی دست‌وپا، خشکی پوست و همچنین زردی بیش از سه روز برشمرد.

وی در ادامه بیان کرد: هرچه کم‌کاری تیروئید نوزادی دیرتر تشخیص داده شود علاوه بر عقب‌ماندگی ذهنی عوارضی نظیر کوتاهی قد، لالی و کم شنوایی در نوزادان نیز افزوده می‌شود که در صورت تشخیص و درمان به‌موقع کم‌کاری تیروئید نوزادی می‌توان از عواقب و عوارض بیماری جلوگیری کرد چه‌بسا بسیاری از موارد این بیماری با مصرف ساده قرص لووتیروکسین درمان می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و دران عسلویه ادامه داد: غربالگری تیروئید نوزادی در روز ۵-۳ بعد از تولد انجام می‌شود که این امر در شهرستان عسلویه در دو مرکز خدمات جامع سلامت عسلویه و چاه مبارک به‌صورت روزانه انجام می‌گردد که خوشبختانه در شهرستان عسلویه تعداد موارد انجام این غربالگری به‌صورت ۱۰۰درصد موالید این شهرستان در سال ۱۴۰۱ بوده و یک نفر از ۸۴۹ آزمایش انجام‌شده مبتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادی شناسایی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.