حسین آبنیکی در مراسم امضای موافقتنامه توسعه ریلی بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راهآهن در حوزه بهینهسازی سوخت اولویت دارد و هر چقدر حملونقل را از جاده به ریل انتقال دهیم در مصرف سوخت بهینهسازی انجام خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه این توافقنامه ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر امضا میشود، گفت: استفاده از منابع حاصل از صرفهجویی سوخت برای توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ از سوی شورای اقتصاد تصویب شد، اما تا سال ۱۴۰۰ اجرایی نشد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت افزود: در دولت سیزدهم این مصوبه مورد توجه جدی قرار گرفت و اکنون به این موافقتنامه رسیدیم.
آبنیکی اظهار کرد: اگر سرمایهگذاری در توسعه بخش ناوگان و زیرساختهای ریلی منتج به کاهش مصرف سوخت شود، میتوانیم از محل این صرفهجویی یارانه پرداخت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بازپرداخت آن تا سال ۱۴۱۰ ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: پروژههای سرمایهگذاری شامل خرید واگن باری و مسافربری، بازسازی واگنهای موجود و خرید لکوموتیو، همچنین توسعه زیرساخت ریلی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: صرفهجویی این محاسبات به ازای حمل هر تنکیلومتر بار معادل یارانه ۳۵ سیسی گازوئیل و به ازای هر نفرکیلومتر معادل ۲۰ سیسی گازوئیل خواهد بود و مجموع صرفهجویی سالانه ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل است.