دکتر هادی ابراهیمی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه
درک کامل کار بزرگ امام راحل بعنوان بی نظیرترین و تأثیرگذارترین پدیده قرن در پیدایش نهضتی به تأسی از عاشورا و به وسعت جغرافیای سیاسی ایران اسلامی و حوزه کشورهای تحت تأثیرش، زمانی ممکن میشود که با تحقیقات میدانی و کتابخانه ای، غواص گونه به اعماق اقیانوس عظمت و ابعاد شخصیتی امام راحل نظر انداخته و با کنار زدن ابهامات، شبهات و نیز اتهامات کینه توزانه دشمنان، حقیقت امام راحل درک شود.
نفوذ شخصیتی امام راحل در بین ملتهای اسلامی و غیراسلامی بخصوص جوانان، با ملاحظه حجم وسیع هراسها و خسارتهای اجتماعی و حساسیتهای قدرتهای باطل عالم، بیشتر قابل احصاء بوده و باز هم میتوان این بزرگی را در میزان هزینههایی که برای تخطئه تفکر امام متقبل میشوند و طی آن با محاسبه هزینههای تشکلات وسیع معاندان، شبکههای تلویزیونی و سایر هزینهها از جمله هزینههای عملیاتی به سنجش در آورد!
امام چه کرد که استکبار جهانی تمام قد با ایشان و اندیشه هایش به مقابله برخاست و با تقبل هزینههای نجومی و تلاشهای عملیاتی و حتی ایجاد غول بی شاخ و دمی مانند داعش جنایتکار، در جهت متوقف کردن حوزه نفوذ آرمانهای امام میکوشد.
کسی نمیتواند انکار کند که استکبار جهانی همه گونه تلاش کرد تا بتواند مانع از گسترش اندیشههای امام و یا همان اسلام ناب محمدی (ص) شود اما نتوانست کودتاها، فتنههای مرزی، حمله هوایی، فتنههای قومیتی، ترورها و انفجارها، جنگ مسلحانه احزاب، جنگ تحمیلی، حمله هوایی به هواپیمای مسافربری و نفتکشها و دهها توطئه ریز و درشت، رئوس برخی از اقدامات خصمانه دشمن علیه نظامی بود که با اندیشههای امام راحل برپا گردید، اما با عنایت الهی و اهتمام مردم و با رهبریهای داهیانه امام راحل راه به جایی نبرد و یکی پس از دیگری خنثی شد و به تعبیری ” زمستان رفت و سیاهی برای ذغال ماند"
دو استراتژی دشمن بعد از ارتحال امام
دشمن خیلی امیدوار بود که با ارتحال امام، انقلاب، نظام، آرمانها، ارزشها، دستاوردها و امت امام هم به پایان خط رسیده و همه چیز به نفع امیال شیاطین جهان خاتمه یابد، اما با انتخاب فوری، دقیق، هوشمندانه و هدفمند مقام معظم رهبری برای رهبری نظام، آب سرد به سر دشمنان ریخته شد و به بیهودگی انتظارش وقوف یافت اما دشمن دست بردار نبود و همچنان به کوشش خصمانه و شیطانی خود ادامه داد.
در کنار استراتژیهای خطرناک، دو استراتژی بسیار خطرناکتر به چشم آمد که در این مجال پردازش آن را لازم و بر خود واجب میدانم:
الف- تحریف اندیشههای امام
ب-امامزدایی از جامعه و نظام
آنچه که در ادامه به آنها اشاره میکنم، سلسله اقداماتی است که دشمن در طول ۳۴ سال پس از ارتحال امام راحل در ذیل این دو استراتژی انجام داده است
۱-غلیظ کردن مهربانی امام راحل به انگیزه پاک کردن مواضع انقلابی و آتشین امام راحل جهت تغییر ذائقههای مردم و کنارگذاشتن تدریجی اینگونه اندیشهها و نیز جرأت زدایی از رهبری جدید برای استمراربخشی به اندیشههای رهبر فقید
۲-پخش کلیپهایی از امام راحل جهت تحریف واقعیات و محدود کردن تجلیات امام در قالب ادعیه و مناجات و سفارشات معنوی و امثالهم و در اصل ترویج دیدگاههای سکولاریسم و محدود کردن دین به دعا و نیایش
۳-خاطره گوییهای خاص از امام راحل و نقل قولهای مشکوک و نیز منبع سازیهای غیرمعتبر برای تبیین سیرههای خاص و فاقد سابقه عینی برای دیگران
۴-کتمان سیرههای خاص و معرفی یکسویه امام راحل، بطور مثال تلاش برای ضدموسیقی دانستن امام در حالیکه امام مؤید موسیقیهای خاص بود مانند سرودهای " اندک اندک جمع مستان میرسند" و یا اجرای سرود موسیقیایی " برام قصه بگو قصه بابا را بگو" در حضور امام راحل در حسینیه جماران
۵-تفسیر به رأی سخنان امام و جهت دهی مفاهیم به منظور القاء فهم ناقص از آن سخنان تقطیع شده
۶-عدم ذکر شأن بیان سخنان امام راحل و ابهام زایی در افکار عمومی و کمک مرموزانه در جهت انحراف برداشتها نسبت به واقعیتها
۷-طرح نام امام همراه با حذف خط امام یکی از پیچیدهترین تحریف هاست که به منظور بیگانه کردن نسلهای نو با خط امام و نیز فراموشی خط امام در ذهنیتهای نسلهای هم روزگار با امام راحل است.
۸-یکی از جدیترین و وسیعترین تحریف ها، القاء فاصله گرفتن مقام معظم رهبری از سیرههای فکری و عملی امام راحل است و اینگونه القاء میشود امام راحل صلح طلب مطلق بود و با نظام سلطه هیچ تضاد و کشمکش و مبارزهای نداشت اما مواضع آشتی ناپذیر مقام معظم رهبری نسبت به قدرتهای سلطه گر، نفی اندیشههای امام و در خطرانداختن انقلاب امام و بازی تلخ با سرنوشت و معیشت مردم است، در حالیکه همه میدانند که امام راحل، واضع آشتی ناپذیرترین مواضع در قبال سیاستهای خصمانه نظام سلطه بود.
و اما جدای از این تحریف ها، استراتژی خطرناک دیگری هم رقم خورد که موسوم به امام زدایی از جامعه و افکار عمومی است، این سناریو بر خلاف تحریف مرموزانه و موذیانه اندیشههای امام راحل، با هدف تخریب وجهه امام و حذف از ذهنیتها و به تعبیری عبور مردم از امام و پایان دادن به معیارماندن معمار انقلاب در ایران و جهان اسلام و نیز در اذهان آزادگان عالم است.
ابزار اینکار در تهاجم و تقابل با امام نهفته و با عبارات نفرت انگیز سعی در ایجاد و توسعه تنفر از اندیشهها و عملکرد امام راحل داشته و میخواهند گروه مرجع جامعه را تغییر داده و اندیشهها و چهرههای غربی و یا غرب پسند را جایگزین امام و یارانش و شهدای ما نمایند و در ادامه سلبریتی ها، روشنفکرها، تکنوکراتها، لیبرالیستهای فرهنگی، پشیمان شده ها، قلم به مزدها، نفوذی ها، منافقین، سلطنت طلبها، تجزیه طلبها، مفسدین، کمونیستهای امریکایی، کاسبکارهای منفعت طلب، لائیک ها، سکولارها، واداده ها، تروریستها، زخم خورده ها، فریب خوردهها و حتی مدلها و مانکنها و فعالان صنعت پورن را الگوی نسلهای نو نموده تا برای همیشه تمدن کثیف غرب را از احساس خطر نسبت به فراگیر شدن تمدن اسلامی با محوریت اندیشههای امام راحل، مصون نگه دارند
در این فرایند، اینگونه القاء میکنند که امام راحل:
۱- اصلا واقعیتهای زمان خود را درک نمیکرد و به همین خاطر ما بجای پیشرفت در مسیر شیب دار قهقراء قرار گرفته ایم، این در حالی است که امام با محور کردن شعار "ما میتوانیم" ایران عزیز را از وابستگی مطلق تکنولوژیکی به غرب نجات داد و ملت دست و پابسته را به ملتی آزاده، خودکفا و خوداتکا تبدیل کرد و این همه نوآوری ها، اختراعات، ابتکارات و پیشرفتها را برای کشور رقم زده تا جائیکه تاب آوری ملت ما در قبال تحریمهای فلج کننده که قرار بود تا سه سال، ما را برای همیشه نابود کند با گذشت سالها از آن ماجرا، سرپا و بالنده ایم و دشمن را وادار به باور بی تأثیری تحریم کرده ایم.
۲-امام راحل با زنان، جوانان، هنرمندان، کارگران، دانشمندان، احزاب و روشنفکران زاویه داشته و همواره خواهان محدودکردن آنها بوده و سیاست فراری دادن آنها را پیشه میکرد. در حالیکه اساس نهضت امام تکیه به جوانان بوده و با پیدایش نهضت، راه برای ورود زنان عفیف ما به عرصههای خدمت در سطوحمختلف بخصوص عرصههای مدیریتی باز شده و رویکرد محرومیت نوازی ایشان، سطح درآمد و معیشت کارگران را از کارمندان هم بالاتر آورده و علاوه بر آن، ایران مظهر رویکرد به دانشمندان جوان است که گستردگی مؤسسات دانش بنیان و بومی شدن علوم نوپدیدی مانند انرژی هسته ای، رادیوداروها، نانو، علوم ژنتیک و پیشرفتهای بزرگ در عرصه پزشکی و ... نمونه بارز نقض جو تبلیغاتی غرب علیه امام بوده و هست.
۳-امام را مخالف آزادی معرفی کردن، تحت حمایت انگلیس و فرانسه اعلام کردن و … رئوس تهاجمات ظالمانه به شخصیت امام است که طی آن غرب ستیزترین شخصیت قرن را غربی معرفی کرده و با شعار وطن دوستی، وطن دوستترین چهره را تخریب میکنند!
۴-امام را مظهر خشونت دانستن و مقایسه کردن امام راحل با منفورترین دیکتاتورها و جنایتکاران جنگی دو قرن اخیر جهان مثل هیتلر و دیگران، آنهم با استناد به اعدام سرکردگان جنایتکار رژیم پهلوی و منافقین تروریست نیز از عجایب روزگار ماست که بقول مقام معظم رهبری، مصداق بارز عوض کردن جای شهید و جلاد است و ذائقهها و سطح باورها را به سمتی بردند که نه تنها پذیرش چنین فتنههایی را تسهیل و ممکن میکنند، بلکه عدهای جولان میدهند که امام به مراتب در شرایط حادتری قرار دارد!
مصیبت بزرگی است که در تاریخ مشابه این ادبیاتها را سراغ داریم و نمونه اش عبارات کوفیها خطاب به امام حسین (ع) در روز عاشورا بود که طی آن به کوفیها خطاب به آن حضرت میگفتند: ما با تو مشکل نداریم، بلکه میخواهیم با کشتن تو، از پدرت علی (ع) انتقام بگیریم! و این در حالی بود که اولا” کوفیان بیشترین خدمات عدالت محور را از امام علی (ع) دریافت کرده و ثانیا” خودشان امام (ع) را در محراب مسجد به هنگام نماز صبح کشتند و کلمه انتقام پدر از پسر، نشانگر عمق نفوذ القائات فریبنده دشمنان است.
۵-امام راحل را بخاطر تأکید بر اصل ولایت مطلقه فقیه برای فقهای عادل با ترویج سلطنت مطلقه پادشاهان فاسد و فاسق مقایسه کردن، از تأسفهای بزرگی است که برای القاء برداشتهای غلط و تقویت منفی نگری، بکارگیری شده، در حالیکه تقوا و پرهیزگاری فقیه منتخب، تفاوت مبنایی برای چنین مقایسه شرم آوری است.
نسل امروز باید بدانند که بنام روشنگری و مطالبه گری، همواره در تهدید قربانی شدن در نظام تبلیغاتی و پروپاگاندای حرفهای است که طی آن با تخدیر افکار، آسانی پذیرش چنین اتهامات غیرواقع ممکن میشود.
این ضایعه روانی در اصل ریشه در تغییر ذائقهای دارد که مخاطبان مستقیم و غیرمستقیم شبکههای ماهوارهای و اجتماعی و فضای مجازی را طی دو دهه اخیر صید کرده و مخالفت با چنین پذیرشی، بجای شکل گیری یک چالش فکری مناظره گونه، عمدتا به تقابل و حتی فحاشی طرف مقابل با بکارگیری رکیکترین واژههای موهن میانجامد که متأسفانه بعضی از این هتاکها، عناوین حضور در محافل علمی و آموزشی و فرهنگی و هنری را هم یدک میکشند!
۶-چهرههایی که تا دیروز سنگ حضور در نحله فکری خط امام را یدک میکشیدند و در پشت عناوین اصلاح طلبی و دمکراسی خواهی و جامعه مدنی مخفی شده بودند، برای آنکه از جریان غربی امام زدایی عقب نیفتند، همچنان بر طبل به موزه سپاری اندیشههای امام اصرار میورزند و تأکید دارند که امام در خیلی از محافل داخلی و خارجی قابل دفاع نیست و راهی جز عبور از امام نداریم!
بنابر این سالگرد ارتحال، فرصت خوبی است که ما جدای از توصیف ابعاد ناشناخته و تحلیل زوایای پیش گفته شخصیت امام راحل و نیز تبیین درستی و استحکام و اقتدار مواضع رهبری که گام به گام در پیروی صادقانه و شجاعانه از مواضع و اندیشههای امام راحل، اشتهار یافته و مداومت ورزیده، بطور کاملا جدی یادآور استراتژیهای بسیار خطرناک اتاق فکرهای دشمنان شده و به افکار عمومی جهت افزایش سطح هشیاری انذار دهیم تا تأکید شود که دشمن نمیخوابد و قطعا درست زمانی که ما به خواب غفلت فرو میرویم، شرایط مناسب برای شبیخون مرگبارش فرا میرسد و شاید وقتی ما به خود بیائیم که دیگر کاملا” دیر شده باشد!
راست گفت قیصر عزیز که:
ناگهان چقدر زود دیر میشود!