معاون اداره محیط زیست مهاباد گفت: پارسال در مجموع ۷۷۲ هکتار از مساحت تالاب‌های اقماری این شهرستان طی هفت نوبت بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

محمد حسن پور معاون اداره محیط زیست مهاباد گفت: آتش سوزی ۷۰۰ هکتاری سواحل جنوبی تالاب گروس بیشترین مساحت را داشت که به علت خطای انسانی و رعایت نکردن جوانب امر روی داده و این آتش سوزی ضمن نابودی پوشش گیاهی باعث تلف شده جانواران زیادی شده است.

وی با بیان اینکه مقابله با آتش سوزی در تالاب و نیزار‌های بلند بسیار سخت و طاقت فرساست، افزود: آتش سوزی در تالاب اغلب با زبانه‌های بلند و وسیع اتفاق افتاده و امکانات و تجهیزات لازم که بتواند در زمان کوتاه با آن مقابله کرد، در شهرستان موجود نیست.

معاون اداره محیط زیست مهاباد ادامه داد: هفت تالاب بین المللی و فصلی در مهاباد با بیش ۶ هزار هکتار مساحت وجود دارد که تالاب بین‌المللی کانی برازان و قوپی بابا علی از مهمترین آن‌ها هستند که هر سال بدلایل مختلف طبیعی و خطای انسانی بخشی از نیزار و پوشش گیاهی اطراف آن‌ها طعمه حریق شده و از بین می‌رود.

حسن پور با بیان اینکه تعیین و تامین حق آبه تالاب یکی از موانع خشکی و آتش سوزی در تالاب‌هاست، گفت: با توجه به تنش آبی و کاهش بارندگی سال‌های گذشته لازم بود حق آبه مشخص برای تالاب‌ها در نظر گرفته شود تا در برخی از فصول سال نسبت به خشک شدن آنها، آبستن آتش سوزی نباشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.