استاندار اربیل:

پیوند‌های ما با ایران ناگسستنی است

استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: ایران در طول تاریخ پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌ها بود و پیوند‌ ما با ایران ناگسستنی است.

استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق صبح امروز در نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه اظهار کرد: از جناب وحیدی وزیر کشور خواهشمدیم مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه که ظرفیت مهم اقتصادی برای مردم دو طرف است را فراهم کند ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

امید عبدالرحمان خوشناو  ادامه داد: باز کردن بازارچه‌های مشترک در تمرچین و شهرک‌های صنعتی مشترک می‌تواند موجب تقویت روابط تجاری می شود.

وی گفت: در طول تاریخ، ایران پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌های دوران صدام بوده و برای ارتباط ما با جهان دروازه‌ای بود پیوند‌های ما با ایران ناگسستنی است،

استاندار اربیل اقلیم کردستان افزود: از سال گذشته ارتباطات ما با استان‌های مرزی در ایران بیشتر شده و تاکنون اقدامات خوبی در مبادلات تجاری و ارتباطات اقتصادی سیاسی فرهنگی و اجتماعی انجام شده است.

خوشناو گفت: از سرمایه گذاری‌های مشترک و حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در اقلیم کردستان عراق استقبال می‌کنیم و معتقدیم افزایش مبادلات اقتصادی به نفع دو طرف است.

وی یادآور شد: ارتباط هوایی مستقیم ارومیه - اربیل متاسفانه متوقف شده و خواستار بازگشایی مجدد این خط هوایی هستیم تا روابط اقتصادی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

استاندار اربیل اقلیم کردستان گفت: پیش بینی کردیم امسال در اربعین نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مسیر اقلیم کردستان به کربلای معلی سفرکنند و ما آمادگی کامل برای امنیت و حمل ونقل و رفاه زائران را دارم و دوست داریم این مسیر زیارتی دائمی شود.

استانداران دهوک و حلبچه اقلیم کردستان عراق نیز دیگر سخنرانان نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق بودند که اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی استان‌های هم‌مرز اقلیم کردستان عراق با استان‌های ایران را یاد آئر شده و بر افزایش بیش از پیش روابط تاکید کردند.

نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور از صبح امروز در ارومیه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.