مهرداد انصاری گزارش عملکرد حوزه بار و مسافر این اداره کل را تشریح کرد و گفت: در بازه زمانی ۲ ماهه گذشته سال جاری قطارهای فارس با ضریب اشغال ۱۰۰ درصدی در شبکه ریلی سیر کردهاند که بیش از ۱۰۶ هزار نفر در مسیرهای تهران و مشهد به صورت رفت و برگشت از این ظرفیت استفاده کردهاند.
او با بیان اینکه سهم قطارهای خروجی و ورودی در جابجایی مسافر تقریبا یکسان بوده و در هر کدام بیش از ۵۳ هزار نفر ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه صال قبل نیز رشد ۳ درصدی داشته است، گفت: این عملکرد در حالی است که در سال جاری هیچ قطاری به ناوگان ریلی فارس افزوده نشده است.
انصاری در خصوص ساعات حرکت قطارها گفت: در مسیر تهران به صورت روزانه یک قطار و یک روز در میان ۲ قطار وجود دارد که ساعت حرکت این قطارها یک روز درمیان ۱۳:۵۰ و روزانه ۱۷:۳۰ و ساعت قطارهای مشهد یک روز در میان ساعت ۱۶ است.
او گفت: با تلاش و پیگیریهای انجام شده به منظور جذب بارهای ریل پسند و استفاده حداکثری از ظرفیتهای ریلی ایجاد شده اولین محموله کانتینری سنگ کوپ (لاشه) از ایستگاه راه آهن شهید آباد بارگیری و حمل شد.
انصاری گفت: این محموله در پارت اول شامل ۳۶ کانتینر ۲۰ فوت به وزن تقریبی ۹۰۰ تن بود که توسط ۱۲ دستگاه واگن بارگیری واز طریق خطوط ریلی فارس به مقصد بندرعباس اعزام شد.
مدیرکل راه آهن فارس پیش بینی کرد: در صورت بهره برداری از محور ریلی اقلید به یزد که کاهش مسیر ریلی و کاهش زمان سیر را در پی خواهد داشت امکان جذب سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار تن از محمولات معدن سنگ صفاشهر فراهم شود.
سنگ کوپ (لاشه) سنگی است که از سینه کار معدن جدا شده و به صورت قطعات بزرگ سنگ ساختمانی از معدن استخراج میشود و عموما به صورت شش وجه برش توسط دستگاههای خاصی برای فراوری در کارخانههای سنگبری برش داده میشوند.