محمد صالح جوکار گفت: شکل‌گیری ائتلاف دریایی با کشور‌های منطقه دستاورد مهمی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی بوده است.

محمدصالح جوکار در خصوص اهمیت اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش مبنی بر شکل‌گیری ائتلاف جدید دریایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای میان ایران با کشور‌هایی از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق و غیره، گفت: همه کارشناسان سیاسی و امنیتی اذعان دارند که امنیت هر منطقه‌ای باید توسط کشور‌های همان سرزمین‌ها تامین شود و دخالت هر نیروی فرامنطقه‌ای و بیگانه‌ای می‌تواند تنش آفرینی رقم بزند.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خلیج فارس یکی از مناطق استراتژیک دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس تامین امنیت این منطقه نیازمند همگرایی کشور‌های همسایه است، نه قدرت‌های فرامنطقه ای، زیرا آن‌ها صرفا درصدد تامین منافع خودشان هستند.

وی با بیان اینکه مقامات نظامی آمریکا و دیگر کشور‌های غربی از خبر تشکیل ائتلاف جدید دریایی ایران با کشور‌های منطقه ابراز نگرانی کرده و عصبانی هستند که تایید کننده نکته یاد شده است، ادامه داد: در واقع غربی‌ها تاکنون به کشور‌های حوزه خلیج فارس اعلام می‌کردند که امنیتشان را برقرار می‌کنند و از این طریق درآمدزایی می‌کردند و حتی گاهی اوقات باج خواهی نیز می‌کردند که دونالد ترامپ این موضوع را صراحتا اعلام کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین بر اساس سیاست یاد شده، شاهد ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه به منظور ایجاد امنیت بوده ایم و این امر سبب شده بازار خوبی برای فروش تسلیحات آمریکایی‌ها و دیگر کشور‌های غربی ایجاد شود؛ بنابراین وقتی کشور‌های منطقه با یکدیگر متحد شوند، فرصت‌های مذکور از بین رفته و منافعشان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک شکل‌گیری ائتلاف جدید دریایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای میان ایران با کشور‌هایی از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق و ... دستاورد مهمی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی محسوب می‌شود و نشان دهنده شکست سیاست‌های تنش آفرین دنیای استکبار در غرب آسیا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چون با متحد شدن کشورهای خاورمیانه جایی برای فروش سلاح های غربیها و تامین منافع کثیفشان وجود نخواهد داشت.
آخرین اخبار