راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

‌همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره‌برداری رسید.

 فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و با حمایت‌های دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به بهره برداری رسید و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۷.۷ میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن ۴۶.۸ میلیون مترمکعب بوده و میزان بالاست این خط ریلی ۱۲۶.۷ هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز ۳۴۹ هزار متر مکعب است.

در این پروژه ۶.۱ هزار تن ریل استفاده شده و ۱۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر احداث شده و راه‌آهن بستان آباد- خاوران ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و ۱۵۶ متر دارد.

فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می‌شود.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز (میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت سه ساعت برای قطار‌های مسافری و پنج ساعت برای قطار‌های باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطار‌های باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه‌تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که از این میزان اعتبار یک هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم صرف شده است.

آقای رئیسی در آیین افتتاح این مسیر ریلی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ساله به سرانجام رسید.

رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم، مدافعان امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.

افتتاح تصفیه خانه و خط انتقال آب میانه از سد گرمی چای 

 پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری پس از ۲۰ سال انتظار و با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از پروژه  آبرسانی مردم میانه شهر ترک و ۱۷ روستای واقع در مسیر بهره برداری که از مصوبات دور نخست سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی است از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم به دلیل نبود یا کمبود اعتبار تعطیل و نیمه راکد شده بود که پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یک ساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب تصفیه خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره برداری شد.

همچنین مرحله نخست سد گرمی چای به عنوان منبع تامین آب این طرح آبرسانی که ۲۱ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و برای تامین ۵۰ ساله آب شرب منطقه طراحی شده به میزان پنج میلیون متر مکعب آبگیری شده تا مردم میانه و روستا‌های واقع در مسیر از آب شرب سالم و باکیفیت برخوردار شوند و در تابستان  به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها که از منابع اصلی تامین آب شرب میانه هستند دچار تنش آبی و کمبود آب نشوند.

راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

 به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته سیاست قطعی دولت مردمی است

آقای رئیسی در دیدار با فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی توجه به فعالیت‌های قرآنی را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی فرهنگی استان آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور همچنین به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس جمهور را مکلف کرد موضوع جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش فعالان فرهنگی استان در روشنگری و تبیین ابعاد جنگ شناختی دشمن برای مردم گفت: فعالان فرهنگی باید اهتمام بیشتری به نقش‌آفرینی در جهاد تبیین داشته باشند.

لزوم حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری دانش آموزان، پیشگیری از بروز حاشیه‌نشینی، تاکید بر فعال‌سازی اقتصاد روستا و ضرورت ایجاد مهدکودک در همه ادارات به منظور رفع دغدغه و نگرانی مادران شاغل از دیگر محور‌های سخنان  آقای رئیسی در این نشست بود.

راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

 

لزوم بررسی رفع محرومیت از چاراویماق در عرض ۲ ماه

آقای رئیسی در جمع مردم چاراویماق با اشاره به محرومیت موجود در این شهرستان تیمی متشکل از استاندار آذربایجان شرقی، فرماندار و افراد مجرب و صاحب نظران را مامور کرد تا ظرف مدت حداکثر ۲ ماه تمام مسائل و مشکلات این منطقه را احصا و برای رفع محرومیت برنامه کوتاه مدت ارائه کنند.

وی افزود: این تیم کارشناسی باید با برگزاری جلسات مختلف و ارائه راهکار‌های عملی و کوتاه مدت با هماهنگی معاونت اجرایی ریاست جمهوری زمینه‌های رفع محرومیت این منطقه بسیار با استعداد و دارای ظرفیت‌های اقتصادی را فراهم کنند.

آقای رئیسی با تاکید بر اینکه مدیران و برنامه ریزان باید به نحوی عمل کنند که اقتصاد روستا‌ها فعال شده و مردم برای زندگی در این مناطق ترغیب شوند اظهار کرد: باید به نحوی عمل کنیم که برای  روستاییان امیدواری‌های لازم ایجاد شود.

رئیس جمهور یادآور شد: ذخایر و ظرفیت‌های این منطقه که به لحاظ معدنی، صنعتی و به خصوص کشاورزی دارای امکانات خدادادی است باید به دست جوانان منطقه به ثروت تبدیل شود.

وی مردم چاراویماق را دارای توانمندی‌های بالا دانست و با بیان اینکه مردم این منطقه باید از امکانات روزمینی و زیرزمینی بهره‌مند شوند گفت: بهره برداری از معادن و فعال سازی صنعت و کشاورزی را باید توسعه دهیم و اینکه تاکنون چرا این اقدامات انجام نشده و چرا مردم این خطه به تبریز و کرج مهاجرت کردند جای سئوال دارد.

وی با طرح این پرسش که آیا رفع مشکلات امکان پذیر است یا نه گفت: بله  هیچ مشکلی بدون راه حل نیست و همه مشکلات قابل رفع است و به دست مردم و جوانان ایران اسلامی و آذربایجانی حل می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی امکاناتی همچون آب، برق، گاز، خانه بهداشت، مدرسه و جاده بسیاری از روستا‌ها ایجاد شده است افزود: اما در همین روستا‌ها مردم آمادگی حضور و زندگی ندارند و به حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ می‌روند که شاید بگویند اقتصاد روستا و اقتصاد کشاورزی صرفه ندارد و دنبال درآمدیم که حرف درستی است.

آقای رئیسی گفت: مردم آذربایجان ایران و همه آذربایجانی جهان و آذربایجانی‌های همسایه شمالی عشقشان طوری نیست که با توطئه کم شود پیوستگی مردم به اسلام امری جدا نشدنی است.

وی افزود: مردم عشق به دین و ارزش‌ها در وجودشان است و پیام وحدت و انسجام، ایستادگی در مقابل دشمنان و ساختن کشور به دست جوانان در آن‌ها موج می‌زند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه باید مشکلات آب مدیریت شود گفت: نکته‌ای که موجب نگرانی مردم منطقه است مساله اشتغال است که نباید باشد اینجا بهشت معادن است این منطقه و هشترود به عنوان بهشت معادن به شمار می‌روند اگر این معادن فعال شوند و از امکانات و ظرفیت‌هایی که هست درست استفاده شود این مشکل حل می‌شود.

آقای رئیسی ادامه داد: احیای معادن به همت شما بستگی دارد همه باید تلاش کنند تا جاذبه منطقه را به نحوی قرار بدهیم که موجب آسایش و رفاه بیشتر مردم منطقه شود و عرصه برای آن‌ها تنگ نشود.

رئیس جمهور ادامه داد: مسئله دیگر که باید مورد توجه باشد مسکن مورد نیاز مردم است اگر در مراکز استانی مشکل زمین است در این شهرستان این مشکل نیست و به راحتی می‌توانیم به متقاضیان زمین برای ساخت خانه بدهیم.

وی بر لزوم حل مساله آب در این شهرستان نیز تاکید کرد و گفت: قبل از آمدن به چاراویماق طرح آبرسانی میانه را افتتاح کردیم که ۲۰ سال طول کشید و مردم منطقه ۲۰ سال رنج کشیدند سوال این است آب هست یا نیست یا در مدیریت آب مشکل داریم؟

وی گفت: این مشکل باید مدیریت شود تا آب به خانه مردم و بخش کشاورزی برسد مدیریت آب مهم است مسئله آب شرب و کشاورزی باید با همت شما و دولت و با پیگیری استانی حل شود و در سفر بعدی این مشکل نباید باشد.

آقای رئیسی به بازدید خود از تراکتور سازی و ۲ برابر شدن تولید این گروه صنعتی اشاره کرد و گفت: موضوع نبود تراکتور در این شهرستان را با تصمیمی که دیروز گرفتیم حل خواهیم کرد تسهیلاتی پرداخت خواهد شد تا هزار دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رئیس جمهور از حضور مردم در مراسم سخنرانی تشکر کرد و گفت: این حضور و این جمعیت و این استقبال به معنی تداوم ارتباط مردم با دولت و نظام و ولایت است ارتباطی که در دیگر کشور‌ها  بین مردم و دولت نیست این ارتباط قلبی بین دولت و مردم و ولایت است از این رو باید افتخار کنیم.

وی به مردم چاراویماق قول داد ساخت مرکز ورزشی در این شهرستان و همچنین ترمیم جاده‌ها و راه اندازی شهرک صنعتی در اولویت مصوبات سفر دوم باشد.

راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
سرعت قطارای مسافربری باید با سرعت سواریا یکی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
الان با افتخار سد بزنید بدون کارشناسی
چند سال بعد معملوم بشه آب یه منطقه به دلیل سد سازی بی رویه و بدون منطق کم شده و خشک میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
ساخت! سد چه ربطی به شرکت راه آهن دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چرا جلوی ورود ده میلیون اتباع خارجی به ایران نمیگیرید؟ اونها داران یارانه مردم ایران میخورن و شغل مردم ایران بدست میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
درود به قطار پیشرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
سایتnajaپیگیری کارت سوخت و مدارک چند روزه قفل شده چرا