زارعی کوشا گفت: بانک کشاورزی حق برداشت بدهی و معوقات کشاورزان را از محل فروش گندم ندارد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان امروز در اولین جلسه کارگروه استانی خرید تضمینی گندم در سال جاری که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین‌ترین ارکان اقتصادی در زمینه کشاورزی و حتی در کشور برداشت گندم است و جزو محصولات بسیار کاربردی نیز به شمار می‌آید.

او با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش حدود ۸ درصدی نسبت به میانگین ۵۲ سال اخیر، افزود: در یکی دو سال گذشته با توجه به بارش مناسب نزولات جوی شاهد افزایش قابل توجه تولید محصولات زارعی از جمله گندم بودیم و جای شکر دارد بنابراین شکر گذاری آن با برنامه ریزی و خدمت گذاری بهتر محقق خواهد شد.

زارعی کوشا خاطر نشان کرد: وظیفه ما است که این نعمت را به کام کشاورز شیرین کنیم کمااینکه گاهی عدم هماهنگی و بروز مشکلاتی این شیرینی را در ذائقه کشاورز کم می‌کند.

او با اشاره به اینکه همچون سال گذشته نگرانی‌هایی بابت تاخیر در پرداخت وجه گندم به کشاورزان استان وجود دارد، بیان کرد: این موضوع از هم اکنون پیگیری می‌شود و در نشست قریب الوقوع استانداران نیز مطرح خواهد شد.

استاندار کردستان یادآور شد: بسیاری از مشکلات در زمینه برداشت و خرید این محصول با برنامه ریزی حل می‌شود لذا هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد شود و مدیران برای رفع آسیب شناسی تلاش کنند و ضعف‌ها و آسیب‌های گذشته را برطرف کنند.

زارعی کوشا تاکید کرد: اولویت خرید تضمینی گندم با بخش خصوصی است چراکه مجموعه تعاون روستایی زمینه‌های دیگری برای فعالیت‌های اقتصادی دارد، اما بخش خصوصی که با دعوت دولت برای این موضوع سرمایه گذاری کرده لذا اکنون باید در اولویت قرار گیرد.

او بر لزوم آمادگی مراکز خرید تاکید کرد و گفت: نباید فاصله‌ای بین خرید و ثبت در سامانه مراکز خرید وجود داشته باشد. امسال شخصا از مراکز خرید بازدید به عمل خواهم آورد.

استاندار کردستان کشاورزان را جزو اقشار مهم در عملکرد اقتصاد کشور دانست و افزود: با این حال این قشر مظلوم‌ترین افراد جامعه هستند و باید حداقل‌ها برایشان فراهم شود. 

زارعی کوشا به لزوم نظارت بر هزینه‌های حمل و نقل گندم اشاره کرد و گفت: کار برداشت گندم مربوط به یک دستگاه نیست و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند لذا نباید تعجیل در برداشت باعث ضرر کشاورز شود.

او به ضرورت نظارت بر هزینه‌های حمل و نقل اشاره کرد و افزود: بانک نیز حق برداشت بدهی و معوقات کشاورزان را از محل فروش گندم ندارند.

استاندار کردستان بیان کرد: اگر چه مراکز خرید گندم از قطعی برق در پیک مصرف مستثنی هستند، اما نظارت بر موتور برق و ژنراتور برای شرایط اضطراری وجود داشته باشد، هم چنین با رایزنی‌هایی با وزارت نیرو، تامین برق شهرستان‌های شرقی استان تسهیل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.