لزوم ایجاد مبانی نظری و پژوهشی در حوزه حمل‌ونقل

معاون عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه این استان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی به‌عنوان استان اول کشور به شمار می‌رود، گفت: به ایجاد مبانی نظری و فعالیت‌های میدانی و پژوهشی به‌صورت توأم نیاز داریم.

محمدرضا رضایی گفت: عوامل متعددی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نظیر میزان تلفات انسانی اولیه و ثانویه، اتلاف زمان فوق‌العاده، مصرف سوخت و نارسایی محیط زیست و آسیب‌های روحی و روانی وجود دارد.

معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به وجود سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار مصدوم در کشور، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد دراین‌بین، نقش انسان به‌تن‌هایی به‌اضافه نقش مشترک انسان و وسیله نقلیه ۶۰ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است و انسان و راه نیز عامل بیش از ۵۶ درصد تصادفات هستند.

به گفته او؛ بررسی‌ها حاکی از این است که رانندگی با وسیله نقلیه معیوب خسارت بالاتری از رانندگی در جاده معیوب دارد؛ چراکه همه جاده‌ها و حتی کوره‌راه‌ها دارای مشخصه هستند و مسئله جایی است که انسان‌ها خارج از معیار راه‌ها حرکت می‌کنند.

رضایی با اشاره به عوامل مؤثر دیگر در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: ضعف یا قوت قانون در حوزه حمل‌ونقل، ضعف یا قوت قانون در اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آیین‌نامه ایمنی، سبک زندگی شامل مدل‌های زندگی و جغرافیا و آب‌وهوا ازجمله این موارد است.

معاون عمرانی استانداری فارس افزود: هفته گذشته همایشی با معاونان عمرانی تمام استان‌های کشور برای ارائه آمار نوروزی داشتیم و به نظر می‌رسد در واکاوی علل پدیده‌ها باید ضعف‌های موجود رفع شوند.

او با اشاره به طول راه‌های استان‌ها گفت: فارس با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی به‌عنوان استان اول کشور به شمار می‌رود که معتقد به ایجاد مبانی نظری و فعالیت‌های میدانی و پژوهشی به‌صورت توأم هستیم؛ چراکه آنچه در میدان به آن عمل می‌شود، تئوری است که قبلاً به آن فکر کرده‌ایم.

رضایی گفت: علاوه بر راه و جاده، عوامل دیگری در حوزه ترافیک نظیر قوانین، زیرساخت‌ها و فرهنگ ترافیک سهیم هستند که به طیف وسیعی از داده‌های حمل‌ونقل نیاز داریم و کمیسیون‌ها باید مقدمات اجرای مصوبات در حوزه حمل‌ونقل را ایجاد کنند.

معاون عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: برای نگهداری و بهسازی جاده‌ها مصوبات و بودجه‌هایی در نظر گرفته‌شده است که به بهبود ترافیک کمک می‌کند.

او با تأکید بر تبصره ۷ قانون بودجه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت این قانون جهت نوسازی حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر نقش مؤثری دارد و پیشنهاد ایجاد اداره کل مدیریت ترافیک اقدام خوبی است و نتایج مؤثری در پی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار