مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: شعار امسال ۲۴ خرداد، روز اهدای خون  به نام «ماهستیم، چون شما خون اهدا می‌کنید»  تعیین شده است.  

ایرج شکوهی گفت: روز ۲۴  خرداد هر سال (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهداکنندگان خون نامیده شده است و این روز به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر، کاشف گروه‌های خونی نامگذاری شده است.  

او افزود: ۲۴ خرداد به منظورآگاهی بخشی به مردم درخصوص اثرات مثبت این عمل خیرخواهانه و تشویق افراد بیشتر به اهدای خون، قدردانی از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، برجسته کردن نقش مهم اهدای خون داوطلبانه و منظم به منظور دستیابی به دسترسی همگانی به خون و فراورده‌های ایمن است، به نام روز اهدای خون نامگذاری شده است.

  مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: شعار امسال روز اهدای خون  به نام «ماهستیم، چون شما خون اهدا می‌کنید»  تعیین شده است.  

او ادامه داد: اهدای خون زمانی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور کاملا داوطلبانه برای هدیه مقداری از خون خود به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کند و حجم خون اخذ شده ۴۵۰ میلی لیتر است؛ یعنی کمتر از ۱۰ درصد حجم کل خون  می‌باشد و بدن انسان مایع از دست رفته را ظرف ۴۸ ساعت و گلبول قرمز را ظرف مدت ۲ ماه جایگزین می‌کند.  

شکوهی بیان داشت: فراورده‌های خونی که از کیسه خون اهدا شده تهیه می‌شوند، شامل: گلبول قرمز متراکم، پلاکت، پلاسما است و مهم‌ترین تقسیم بندی خون انسان‌ها به ۴ دسته AB, B,A , O است و  بر اساس تقسیم بندی دیگر به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

او تصریح کرد: وقتی کسی به  خون نیاز داشته باشد باید گروه خونی اهداکننده و دریافت کننده با هم سازگار باشند؛ اما شخصی با گروه خونی O  منفی می‌تواند به همه گروه‌ها خونی به جز مواردی که فرد آنتی ژن کمیاب داشته باشد اهدا کند، در نتیجه تقاضا برای گروه خونی O  منفی زیاد است.  

  مدیرکل انتقال خون استان کرمان تصریح  کرد: مصرف کنندگان اصلی خون و فراورده‌های خونی، چون: بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی، انواع سرطان‌ها و... می‌باشند.  

او ضمن تبریک روز  جهانی اهداکنندگان خون اعلام  کرد: اداره کل انتقال خون استان کرمان نیز همزمان با سایر استان‌ها و همچنین کشور‌های جهان و هم سو با سازمان جهانی بهداشت این روز بزرگ را ارج نهاده و از کلیه از اهداکنندگان، یاران، همراهان و حامیان انتقال خون در سراسر استان قدردانی می‌کند و از کلیه جوانان دیار کریمان، انسان‌های سالمی که تاکنون اقدام به اهدای خون نکرده اند دعوت می‌کند تا با پیوستن به خانواده بزرگ انتقال خون، یاریگر ما در تامین خون سالم و کافی برای بیماران نیازمند به این ماده حیاتی باشند.  

انتقال خون استان کرمان در شهرستان کرمان در ۲ پایگاه مرکزی واقع در بلوار ۲۲ بهمن و پایگاه اهدای خون شهید فیروزی واقع در ابتدای بلوار جمهوری و شهرستان‌های سیرجان،   رفسنجان، جیرفت و بم آماده خدمت رسانی به هم استانی‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار