علی زارعی مدیرعامل منطقه آزاد اروند در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه گفت: برنامه ما در مدت حضورمان در منطقه آزاد اروند پیگیری اهدافی است که مناطق آزاد برای آنها تشکیل شده بوده اما اکنون مورد غفلت واقع شده است.
او با بیان اینکه فلسفه منطقه آزاد توسعه صادرات و رفع موانع تولید است و در اروند از صدور مجوز اولیه تا بحث تامین خوراک و ناهماهنگی مرز در منطقه آزاد اروند مغفول بوده است، گفت : بروکراسی موجود که کار تولید را برای تولید کننده در اروند حتی دشوارتر از سرزمین اصلی کرده، رونق تولید را تحت تاثیر قرار داده است، در بحث صادرات کار خاصی انجام نشده و میزان صادرات به شدت کاهش یافته و در بحث واردات هم اروند در جایگاه مناسب قرار ندارد و این وجهه آسیب دیده منطقه آزاد باید ترمیم شود.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند با بیان اینکه اروند امتیازات زیادی دارد اما از آنها استفاده نشده است ،یادآور شد در این منطقه با وجود اهمیت بحث بندر و صنایع نفت و گاز معاونت نفت و گاز و معاونت بندر تعریف نشده و از ظرفیت بندری خرمشهر و حوزه نفت و گاز استفاده خاصی نشده است.
او گفت: اولین مباحثی که پیگیری کردم بحث ایجاد خط ریلی اروند به عراق تا ناصریه و در برنامه ها حوزه نفت و گاز ایجاد خط انتقال اتیلن غرب به پتروشیمی آبادان است که تنها به ۷۰ ۹۰تا متر لوله نیاز دارد.
زارعی با بیان اینکه اروند باید تبدیل به کارگاه عمرانی و اشتغال شود، از احیای ظرفیت گردشگری مینوشهر به عنوان دیگر وظیفه ذاتی موردغفلت منطقه آزاد اروند و اولویت های کاری خود یاد کرد.
او بازگشت اعتبار منطقه آزاد برای سرمایه گذران را از اهداف اصلی خود دانست و گفت: باید خودمان را جای سرمایه گذار بگذاریم و ناهماهنگی ها را حل کنیم به طور کلی برنامه ما این است که در تمام حوزه ها اعم از حوزه سرمایه گذاری فعالیت کرده و بحث رونق تولید را دنبال کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند به موضوع استقرار گمرگ در مبادی منطقه آزاد اروند برای رسیدن به این اهداف پرداخت و گفت: در قالب توافق بین گمرک، منطقه آزاد و وزارت اقتصاد مقرر شد که ظرف پروژه ای ۱۸ ماهه گمرک در دروازه های ورودی مستقر شود ، و منطقه آزاد اروند از لحاظ اجرایی مشکل ندارد و کارها پیشرفت مطلوب داشته است اما عملی شدنش به همکاری گمرک بستگی دارد.
او با تاکید بر اینکه اگر گمرک به صورت همزمان هم در بندر و هم در ورودی ها مستقر شود در این صورت کار ارزش ندارد، گفت: اکنون فلسفه ایجاد منطقه آزاد زیرسوال است چراکه گمرک باید به صورت کامل و تنها در گیت مستقر شود پیگیری برای استقرار گمرک در گیت ها در حال انجام است اما تحقق آن به تصمیم حاکمیتی بستگی دارد.
آقای زارعی در ادامه سخنانش تاکید کرد سیاست منطقه آزاد اروند از هم اکنون اجرای مگا پروژه هایی همچون پل شهدای اروند در خرمشهر است و در کارهای عمرانی کوچک ورود نخواهد کرد. همچنین از این پس کلنگ پروژه ای جدید بدون طی کردن مراحل مطالعاتی و تامین اعتبار به زمین زده نخواهد شد تا بر شمار پروژه های نیمه تمام در منطقه افزوده نشود.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش به برنامه منطقه آزاد اروند برای موسوم اربعین پیش رو اشاره کرد و گفت: برای خدمات رسانی در موسم اربعین ۱۴۰۲ ، سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به اهمیت آن در مباحث زیرساختی اقداماتی همچون تسطیح و مالچ پاشی، نصب سایبان ها و ساماندهی در بحث ساماندهی فاضلاب و ایجاد چندین سردخانه در منطقه هزینه می کند و اقداماتی در حال انجام است.
او از بی سرانجام ماندن احداث مسسیر اربعین جدید و مدرن در شلمچه خبر داد و گفت: مسیر فعلی تردد اربعین در سالیان گذشته با توجه به اینکه مسیر ترانزیتی است و بخاطر موارد ترافیکی و نبود امکان تردد خودروهای امدادی مشکلات بسیاری به وجود آورده بود که در جمع بندی ، ستاد اربعین کشور در سالیان مختلف مقرر شد که بستری جدید ایجاد تا از آن برای بزرگداشت حرکت اربعین و دفاع مقدس استفاده شود.
بنا به گفته های آقای زراعی طرح مسیر جدید که با نظر موافق وزارت کشور، ستاد اربعین و منطقه آزاد اروند مصوب شده بود و سه مجموعه مهندسی مشاور آن را تهیه کرده بودند در ۲ کیلومتر با عرض ۷۰ متر با در نظر گرفتن مسیر باد و گردوخاک طراحی شده است که مقرر بود در ۲ طرف جاده با معماری ایرانی اسلامی و نصب المان های دفاع مقدس استراحتگاه ساخته شود و در طول سال در آن محل بازارچه فعال شوند که بنا به صلاح دید مقامات استانی این طرح اجرایی نمی شود و کماکان از مسیر قدیمی استفاده خواهد شد.
او با بیان اینکه برخی مواکب اصرار به گرفتن سند مالکیت زمین در شلمچه دارند و با توجه به دولتی بودن اراضی اجرایی شدن این امر از نظر قانونی غیر ممکن است ، بر منع قانونی صدور مجوز ساخت و ساز جدید در این مسیر نیز تاکید کرد.