رئیس جمهور چین با صدور بیانیه‌ای از تمایل پکن برای میانجیگری در مناقشه فلسطین خبر داد.

پس از تغییر جهان از تک قطبی به چند قطبی نامتوازن از سال ۲۰۱۷، چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ نظام بین الملل به دنبال ایفای نقش جهانی برای حل و فصل مناقشات بین المللی بوده است. تلاش پکن به منظور میانجیگری برای پایان تخاصم میان روسیه و اوکراین یکی از این موارد بود که از سوی آمریکا و متحدانش رد شد. با این حال، پکن که در حال گسترش روابط خود با خاورمیانه است پس از میانجیگری برای عادی سازی روابط میان تهران و ریاض، اکنون به دنبال حل مناقشه فلسطین است. 

به گزارش تله تریدر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از تلاش پکن برای میانجیگری در مورد مناقشه فلسطین خبر داد. 

او در این بیانیه اعلام کرد: پکن تمایل دارد نقش سازنده‌ای در کمک به فلسطینی‌ها برای پیشبرد مذاکرات با اسرائیل در مناطق مورد مناقشه در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس ایفا کند. 

در این بیانیه آمده است: راه حل اساسی برای پایان بخشیدن به مسئله فلسطین ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس شرقی است. 

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که شی جین پینگ با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اوایل امروز در پکن دیدار و گفتگو کرد. 

طی دیدار دو جانبه‌ای که میان شی جین پینگ و عباس برگزار شد، طرفین برای ایجاد یک مشارکت استراتژیک به توافق رسیدند. همچنین چندین توافقنامه دو جانبه از جمله یک پیمان همکاری اقتصادی و فناوری و نیز معافیت دو جانبه صدور روادید برای پاسپورت‌های دیپلماتیک امضا کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
بعد از میانجی گری بین ما و عربستان رفتن سراغ فلسطین و اسرائیل
آخرین اخبار