رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت گفت: نان‌های تیره تر دارای سبوس بیشتری هستند.

محمد اسماعیل مطلق، یکی از برنامه‌های مهم در جهت بهبود کیفیت نان را تشویق و ترغیب کارخانجات تولید کننده آرد برای تولید آرد سبوس دار دانست و گفت: تولید آرد با میزان سبوس گیری ۷ درصد و کمتر، از اولویت‌های برنامه بهبود کیفیت نان است.

وی افزود: در حال حاضر اکثر نانوایی‌ها نان را با آرد سفید و کم سبوس پخت می‌کنند و دلیل این کار را تمایل مردم به مصرف نان سفید می‌دانند. برخی افراد معتقدند نان سفید، کیفیت بهتری نسبت به نان‌های تیره رنگ دارد در حالی که نان‌های تیره تر، دارای سبوس بیشتری هستند که ارزش غذایی نان را بالا می‌برند.

مطلق، مصرف نان‌های سفید با سبوس گیری بالا، یکی از دلایل مهم بروز سوءهاضمه، ترشی معده و سایر اختلالات گوارشی، یبوست و اختلال در کارکرد روده‌ها است که حتی احتمال خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را نیز ممکن است افزایش دهد.

وی ادامه داد: فیبر موجود در سبوس نان، موجب افزایش حرکات لوله گوارش شده و سرعت دفع مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی در روده را بالا می‌برد. نان‌هایی که با آرد ۷ درصد یا کمتر سبوس گیری شده باشند، یک نان سالم و با ارزش غذایی بالا هستند که می‌توانند بخشی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنند.

مطلق، نان‌هایی که با آرد ۷ درصد یا کمتر سبوس گیری شده باشند، تیره‌تر از نان سفید هستند و ارزش غذایی بالایی دارند. مردم باید بدانند که سفیدی نان به معنی نان با کیفیت بهتر و سالم‌تر نیست.

وی یادآور شد: برای تهیه نان سبوس دار لازم است کارخانجات، آرد با سبوس گیری ۷ درصد را در دسترس نانوایی‌ها قرار دهند. افزودن سبوس‌های فله ایی به آرد سفید در نانوایی ها، مطابق با شیوه نامه‌های بهداشتی نیست، چون این نوع سبوس دارای آلودگی‌های مختلف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار