رئیس کل دادگستری هرمزگان با حضور بر عرشه کشتی" اِما کریس" برای پهلوگیری این کشتی و ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم، دستور قضایی صادر کرد.

در راستای اجرای دستورات و توصیه‌های تخصصی رئیس قوه قضاییه به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های ساحلی و بندری، مبنی بر تعیین تکلیف سریع کالا‌های اساسی رسوب شده و در راستای احقاق حقوق عامه و صیانت از بیت‌المال، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه دادستان مرکز این استان با حضور بر عرشه کشتی خارجی "اما کریس" به منظور حل مشکلات ترخیص محموله این کشتی و پهلوگیری آن در بندر شهید رجایی بندرعباس دستورات ویژه قضایی صادر کرد. 

 

 

صدور دستور قضایی برای ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در جریان بازدید از کشتی " اِما کریس "در فاصله ۱۰ مایلی ساحل ایران، گفت: در اجرای تاکیدات مؤکد ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر لزوم حضور میدانی مسئولان قضایی در حوزه بنادر و گمرکات با هدف پیشگیری از رسوب کالا، در بازدید صورت گرفته از بندر شهیدرجایی بندرعباس، پس از کسب اطلاع از مشکل به وجودآمده برای پهلوگیری گیری کشتی اقیانوس پیمای "اما کریس "EMMAKRIS" و عدم ترخیص محموله بزرگ گندم وارداتی، با حضور اینجانب به همراه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان بر عرشه این کشتی، ضمن مذاکره با مسئولان شرکت خارجی و مشتری ایرانی، دستورات صریح قضایی به منظور رفع موانع موجود صادر شد.

صدور دستور قضایی برای ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی

قهرمانی با اشاره به اینکه محموله ۷۰ هزار تنی گندم حدود ۸ ماه است که بر روی دریا معطل است، گفت: چند ماه است که به این موضوع ورود کرده ایم و در نهایت تصمیم گرفتیم با حضور در عرشه کشتی در فاصله ۱۰ مایلی ساحل به صورت حضوری جهت مداخله و رفع اختلاف میان مالک کشتی خارجی و فروشنده خارجی آن اقدام کنیم چرا که ممکن است فرآیند معمول این حل اختلاف در خارج از کشور طولانی شود.

صدور دستور قضایی برای ترخیص محموله ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی

قهرمانی گفت: در نتیجه حضور مسئولان قضایی در این کشتی ضمن بازدید از محموله ۷۰ هزار تنی گندم و گفتگو با ناخدا و ارتباط با مسئولان خارجی آن، با مالک کشتی و فروشنده نیز مذاکراتی انجام شد که در نتیجه آن، امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم این محموله را ترخیص کنیم و از فساد آن و تحمیل هزینه‌های بیشتر به بیت المال و خریدار پیشگیری کنیم.

قهرمانی با بیان اینکه توقف کشتی‌ها و رسوب کالا‌های اساسی به نفع هیچ کسی نیست، گفت: در نتیجه این موضوع علاوه بر تحمیل خسارات و هزینه‌های سنگین بر فروشنده و خریدار، هم کالا ممکن است آسیب ببیند و از کیفیت بیفتد و هم خدمه کشتی چندین ماه بر روی دریا، معطل و بلاتکلیف بمانند.
او با بیان اینکه هزینه دموراژ این کشتی به صورت روزانه بیش از یک میلیارد تومان است، گفت: رسوب کالا و معطلی کشتی‌ها برای همه طرفین از هر جهت ضرر است و قوه قضاییه بر این اساس از باب عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید هیچ یک از وظایف دستگاه قضایی معطل بماند، به حوزه گمرکات، بنادر و رسوب کالا‌های اساسی ورود کرده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: بلاتکلیفی و رها شدن این محموله بزرگ و ۷۰ هزار تنی گندم وارداتی به مدت بیش از ۸ ماه بر روی دریا سبب شده است که این محموله بزرگ در معرض خطر تضییع قرار گیرد که در نتیجه برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان قضایی و نمایندگان گمرک، اداره بنادر و دریانوردی و شرکت غله و کاپیتان کشتی، مقرر شد در اسرع وقت با مشخص شدن وضعیت این گندم ها، نسبت به پهلوگیری کشتی و تخلیه کامل محموله آن اقدام شود و در صورت عدم حصول نتیجه در مذاکرات، به زودی با تشکیل پرونده قضایی اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

قهرمانی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با دولت و دستگاه‌های متولی، قبلا نیز در مورد مشابهی یک کشتی حامل روغن خوراکی با ورود دستگاه قضایی و مذاکره با فروشنده خارجی و حل مشکل ترخیص شده است.

او گفت: همواره در دستورات قضایی به منظور تعیین تکلیف اقلام وارداتی، اعتماد فروشنده خارجی و اعتبار بازرگان داخلی به عنوان اصلی مهم، مدنظر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
سلام
واقعا جا داره به جای این همه دستور قضایی برای ترخیص یک کار عملیاتی و آمایشی انجام بشه ببینن مشکل چیه
تا کی ترخیص با دستور قضایی؟ باز شدن کارخانه ها با دستور قضایی؟ تکمیل پروژه ها با دستور قضایی؟
باید دید مشکل کجاست اساسی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
واقعا این صحبت درسته
باید مشخص بشه مشکل کجاست نه اینکه محموله اونقدر بمونه که با دستور قضایی ترخیص بشه
ببینید قانون، ایین نامه، بخشنامه ها ... کدوم مشکل داره که اینقدر باید محموله های کشتی بمونه و خسارت اش از جیب مردم بره