از مشکلات تمام نشدنی وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس در پایتخت که بگذریم، به بحث پله برقی هایی می رسیم که در متروهای تهران یکی در میان یا خراب اند و یا به هر دلیلی خاموش! به عنوان فردی که مسیر هرروزه ام طوری است که از مترو استفاده می کنم، باید بگویم که در اکثر مواقع با صحنه خاموشی این پله ها مواجه می شوم و طبیعتا برای افرادی که از محل کار خود با خستگی روانه منزل می شوند این صحنه ناخوشایند است البته از همه مهمتر افراد مسن و سالمند زیرا در برخی ایستگاه های مترو آسانسور هم به تعداد کافی نیست!
نکته قابل تامل و تعجب آور این است که مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در آخرین نشست خبری اش با رسانه ها اعلام کرد که در حال حاضر فقط یک پله برقی متعلق به ایستگاه دروازه دولت خاموش است و سایر پله برقیها فعال هستند. سوال اینجاست که پس این پله برقی هایی که در طول روز خاموش می شوند حرکت نمایشی است؟ چرا یک پله برقی در ایستکاه هایی همچون توحید و تئاترشهر که پرتردد هستند باید خاموش باشد؟ ذکر آمارهایی نادرست طبیعتا وجه خوبی میان مردم ندارد و بهتر است اگر مشکلی وجود دارد آن را شفاف با مردم در میان گذاشت...!
این مشکل و چالش چند سالی است که ادامه دارد، اما در این روزها این داستان در ناوگان مترو پایتخت پرتکرار شده که در این میان برخی مدیران شهری یکی از دلایل اصلی این خرابی را خالی بودن انبار قطعات یدکی شرکت مترو اعلام میکنند، زاکانی شهردار تهران هم در این رابطه معتقد اس که موضوع خالی بودن انبار قطعات یدکی مترو همچنان مطرح و این نهضت ادامه دارد همچنین ناوگان مترو تهران فرسوده است و طبیعی است که این پله های برقی پس از چندین سال فعالیت دچار اشکال شود.در این راستا علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم گفته بود که ما تلاش می کنیم که موضوع خرابی های پله برقی های مترو و پل های عابر پیاده در کمترین زمان حل و فصل شود تا همشهریان تهرانی با این معضل دست به گریبان نشوند به خصوص افراد ناتوان و سالمند که بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ها برایشان سخت است. پله برقی وسیله ای است که نیاز به مراقبت بیشتری دارد و در جلساتی که با مدیران شهری گذاشته شد از آنها خواستیم که این موضوع را با دقت بیشتری دنبال کنند.
با تمام این تاکیدات و دل نگرانی ها برای پله برقی های مترو تهران اما چند روز گذشته شاهد اتفاقی تلخ در مترو شهید بهشتی بودیم که متاسفانه دچار خرابی شده بود و در این حادثه ۱۸ نفر از شهروندان مصدوم شدند که ۱۱ نفر به صورت سرپایی مداوا و ۷ نفر به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد هم ۶ نفر ترخیص و فقط یک نفر دچار شکستگی پا شده است! اما مترو تهران تا چند ساعت بعد این حادثه سکوت کرد و تنها خبر و چندین عکس از عیادت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران از افراد آسیب دیده منتشر شد! آیا این همان تاکیدات سخنگوی شورای شهر تهران و شهردار تهران برای پله برقی ها بود؟ دقیقا این موضوع خرابی ها با دقت دنبال شده است؟ چنین اتفاقی موجب شده که مردم برای استفاده از همان چند پله برقی سالم هم دلشوره و نگرانی داشته باشند و فکر کنند که شاید اتفاقی مجددا رخ دهد!
بلافاصله بعد این اتفاق، سوده نجفی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت که در سال گذشته از شهرداری خواستیم که هر چه سریعتر وضعیت پله برقیهای خراب را پیگیری کند؛ اما متاسفانه هیچ توجهی به این تذکر نشد.ما نماینده مردم هستیم و در مورد موضوعاتی که دغدغه مردم است تذکر میدهیم و اگر قرار است به این تذکرات توجه نشود دیگر حضور ما معنایی ندارد و برای چندمین بار است که تذکر میدهم که شهرداری نسبت به فعال کردن پله برقیهای غیر فعال اقدام کند!
با این حال معلوم نیست سرنوشت پله برقی های تهران قرار است به کجا ختم شود؟ آیا روشن بودن پله برقی ها و ایمن بودنشان توقع بالایی است؟ شهردار تهران تاکید دارد که خانه خریدن برای مردم به یک آرزو تبدیل شده اما باید این راهم اضافه کرد که آقای شهردار داشتن پله برقی های سالم هم برای شهروندان پایتخت آرزو شده است...!
به مملکت برسید فکر مردم باشید