جشن ملی کچ چینی، برداشت پیله کرم ابریشم، در روستای خالجیر لنگرود برگزار شد.

این جشنواره با هدف فرصت‌سازی برای توسعه و ترویج نوغانداری، معرفی و حفظ آیین و فرهنگ بومی کچ چینی، برداشت پیله ابریشم ، معرفی محصولات صنعت نوغانداری و معرفی زنجیره ارزش و توسعه صنایع تبدیلی نوغان برگزار شد.

بازدید و مشارکت در کچ واچینی، نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی نوغان و کشاورزی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات، غرفه غذا‌های محلی، اجرای برنامه‌های هنری، موسیقی زنده محلی و جُنگ شادی با اجرای مراسم سنتی عروس بران اشکِوَر از ویژه برنامه‌های این جشنواره بود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه برگزاری این جشنواره با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم در تمام استان‌های کشور انجام می‌شود، گفت: تولید ابریشم در کشور با رویکرد جدیدی برای خانواده ها، روستائیان و مشاغلی که امکان تولید برگ توت برای آنان فراهم است، ایجاد شده است.

حسین دماوندی نژاد با بیان اینکه پرورش ابریشم می‌تواند به بهبود درآمد خانوار‌های روستایی کمک کند افزود: رونق نوغانداری و شکوفایی صنعت ابریشم از مهمترین برنامه‌های دولت است.

وی گفت: امروز کشور چین با فاصله بسیار زیاد در دنیا در تولید پیله کرم ابریشم در جایگاه نخست است و ما در رده هشتم قرار داریم که باید این فاصله را کاهش داده و جلوتر ازکشور‌های هند، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان قرار بگیریم.

این جشنواره با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و استانداری گیلان، فرمانداری بخشداری کومله، شهرداری شلمان و برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.