رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر همدلی و مشارکت بیش از پیش مدیران و معاونان این وزارتخانه، گفت: آموزش و پرورش با دو دسته چالش بیرونی و درونی مواجه است، تاکنون برای رفع این چالشها تمرکز بر عوامل بیرونی بوده و بنده به عنوان معلمی که از کف روستا تا دانشگاه معلمی کرده ام، بارها گفته ام راه برون رفت ما از مشکلات باید از درون برطرف شود و رفع مشکلات آموزش و پرورش، همگرایی و همدلی در درون خود است.
وی با بیان این که مدیریت باید مبتنی بر فرآیند باشد نه اشخاص، ادامه داد: در انجام پروژه ها، زمانی که مدیریت مبتنی بر فرد باشد با خروج افراد، پروژهها متوقف میشوند، نباید این پیش فرض را داشت که اگر افراد خاصی نباشند کار پیش نمیرود و نهایتا پروژه در سکون باقی میماند.
صحرایی ضمن اشاره به دوازده برنامه ارائه شده توسط آیت الله رئیسی در جهت ارتقای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: هر کدام از شما مدیران و معاونان، متولی حداقل یکی از برنامهها هستید، یکی از برنامههای مهم و فوری، اتمام رتبه بندی است که بررسی اعتراضات به صورت دقیق باید انجام شود که همکاری شما عزیزان را میطلبد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برنامه دیگر، استخدام آموزگاران ابتدایی است که همه باید جهت پیشبرد این امر به هم کمک کنیم علی الخصوص کلان شهرها و این مهم نیازمند نظارت مشفقانه و موشکافانهای است، زیرا بزرگترین سرمایههای انسانی توسط معلمین تربیت میشوند و اگر معلمی خود دچار سختی و مشکلات باشد، در امر تعلیم و تربیت نیز مشکل ایجاد خواهد شد.
صحرایی با تاکید بر مطالعه دقیق برنامه ارائه شده وزارت آموزش و پرورش به مجلس، بیان کرد: برنامهای که من به مجلس شورای اسلامی ارائه داده ام مربوط به شخص صحرایی نیست بلکه این برنامه با اتکا بر شما تنظیم شده، آن را نقشه راه خود قرار داده و مطابق با آن عمل کنید.
وی بر اهتمام ویژه مدیران کل استانها جهت افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به ۵۰ هزار نفر در سال اشاره کرد و از مدیران حاضر خواست که گزارشی مبنی بر اقدامات انجام شده در راستای افزایش فضای تربیت معلم ارائه دهند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش در ادارات و گفت و گو با معلمان جهت پیشبرد اهداف را مهم تلقی کردو محور اصلی این جلسات را ارائه گزارش و راهکار جهت رسیدن به تحول عنوان کرد.
وی در پایان، تدوین برنامه تحولی متناسب با انتظارات مختلف را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: این به معنای پراکندگی برنامهای نیست، بلکه بدین معناست که رویکردها و زوایای مختلف برنامه را اجرایی کنیم.
صحرایی با تاکید بر این که معاونتهای وزارت آموزش و پرورش باید ۱۰ برنامه تحولی که فعالیتهای آنها را از قبل متمایز میکند ارائه دهند تا تدوین بر اساس این رویکردها انجام شود، تصریح کرد: برنامههای تحولی، باید خارج از امور جاری باشند.