محمد حسن اسدی شهردار کلانشهر شیراز در بازدید یک روزه از پروژه بزرگراه شهید سلیمانی گفت: در ادامه بازدیدهایی که به صورت هفتگی و ماهیانه از پروژههای عمرانی سطح شهر شیراز انجام شد امروز نشست و بازدید میدانی از پروژه بزرگراه شهید سلیمانی انجام شد.
او عنوان کرد: عملیات تکمیل رینگ رفت و برگشت تونل جنوبی شهید خادم صادق در یک فاز هفت کیلومتری اجرا میشود.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه این پروژه در طول اجرا با موضوعات و مسائل مختلفی مواجه شد، افزود: در سال ۹۹ در این نقطه رانش زمین رخ داد و موجب توقف در اجرای پروژه شد.
اسدی گفت: باتوجه به اینکه در اجرای این فاز از پروژه اجرای تونلها در دستور کار نبود و مقرر شد تا اجرای پروژه به صورت تقاطع غیرهمسطح یا ترانشه برداری اجرا شود، اما در ادامه با مسائل پیش آمده یک باز طراحی در اجرای این پروژه صورت گرفت و ساخت چهار تونل جایگزین ترانشه برداری شد.
این مقام مسئول ضمن تقدیر و قدردانی از مشارکت مردم محله منصور آباد باتوجه به اجرایی شدن عملیات این پروژه عمرانی، گفت: اجرای این پروژه برای ساکنین این محله زحمات بسیاری داشت، اما تمام دغدغه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر شیراز این است که بتوانند این پروژه را به صورت فعال و شبانه روزی ادامه داده و به اتمام برسانند.
اشاره به مشکلات اجرایی و گلایههای پیمانکار در اجرای این پروژه، دیگر موضوع مورد اشاره شهردار شیراز در حاشیه بازدید از این بزرگراه بود و وی عنوان کرد: مسائل مالی یکی از دغدغههای اصلی پروژههای عمرانی است و باتوجه به بحران مالی و اقتصادی که در سطح کشور وجود دارد، به همان نسبت نیز شهرداری شیراز با این موضوعات مواجه بوده و درآمدها کفاف هزینههای مختلف بویژه اجرای پروژههای بزرگ عمرانی را به سختی میدهد، اما عوامل شهرداری تلاش دارند تا اجرای پروژهها متوقف نشود.
شهردار شیراز معتقد است علی رغم وظایف بسیار زیادی که بر عهده شهرداری هاست، اما اقدامات عمرانی که توسط شهرداری تعریف میشود بایستی با جدیت، اعتماد و عزم راسخ اجرای آنها انجام شود.
اسدی همچنین خاطر نشان کرد: کسی نمیتواند این ادعا را داشته باشد که چرا شهرداری پروژههای عمرانی، تقاطع و... را اجرا میکند. چرا که به جز شهرداری هیچ نهادی برای مردم کاری انجام نمیدهد و این مدیریت شهری بوده که در خدمت مردم است.
شهردار کلانشهر شیراز در پایان اضافه کرد: در شهرداری یک ید واحد با شورای اسلامی شهر شیراز در راستای اجرای پروژهها فعال است و مشکل جدی در روند اجرا وجود ندارد، اما موضوعات تملک، نقدینگی و تأمین مصالح از مواردی است که به راحتی دسترس پذیری به آنها ممکن نیست.
بزرگراه کوهسار مهدی از تأثیرگذارترین پروژه ترافیکی و حمل و نقلی است
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه بازدید از اتمام عملیات حفاری تونل جنوبی شهید خادم صادق بیان کرد: "پروژه بزرگراه کوهسار مهدی" یک ابر پروژه شهری است و از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یکی از تأثیرگذارترین پروژههای ترافیکی و حمل و نقلی شهر شیراز است.
محمد امین گفت: این پروژه باتوجه به اهمیت موضوع آن، از دو دهه پیش در سه فاز اجرایی عملیات احداث آن آغاز شد و هر فاز آن به نام یکی از بزرگ مردان شهر و کشور با عناوین سردار شهید سلیمانی، آیت الله حائری شیرازی و آخرین فاز به نام آیت الله محلاتی نامگذاری شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز اضافه کرد: این ابر پروژه بزرگراه شهری در فاز سوم خود که امروز عملیات پایانی تونل جنوبی شهید خادم صادق به اتمام رسید دارای یک فاز ۷ کیلومتری بوده که با احتساب باند رفت و برگشت ۱۴ کیلومتر بزرگراه شهری است.
امین با اشاره به اینکه از یک دهه پیش عملیات عمرانی این فاز آغاز شد و در سنوات مختلف گاها عملیات اجرای آن متوقف شده بود، یادآور شد: در زمان اجرا، این پروژه متأسفانه با بزرگترین زمین لغزش کشوری در محله منصور آباد برخورد کرد و نا امیدیهایی مبنی بر عدم اجرا مطرح شد. اما در نهایت مجموعه شهرداری شیراز برآن شد که اقدامات باقی مانده از اجرای این پروژه همچون دو تونل شهید خادم صادق و شهید شیبانی و اصلاح تراشهها را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهد که در این خصوص با قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء در جهت اجرای پروژه قرار داد منعقد شد.
به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به جهت مقابله با رانش زمین، یک دیوار ژئوگریدی ۳۰۰ هزار متر مکعبی احداث شد.
امین در پایان به مشخصات فنی پروژه اشاره و اضافه کرد: تونل شهید خادم صادق در یک مسیری هفت کیلومتری با هشت پل بزرگ و چهار دستگاه تونل و دو تقاطع غیر همسطح اجرا میشود.
گفتنی است بازدید از پروژه عمرانی زیر گذر گویم و نشست بررسی در خصوص پروژه خط دو مترو از دیگر برنامههای شهردار شیراز در حاشیه بازدید هفتگی وی از بررسی وضعیت پروژههای عمرانی شهر شیراز بود.
پروژه بزرگراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با طول ۲۸ کیلومتر مسیر رفت و برگشت پس از متروی شیراز بزرگترین پروژه این کلانشهر است که پس از یک وقفه کوتاه در سال ۹۹ به سبب رانش زمین و برخی مشکلات تملکی و فنی در ادامه با تغییراتی در اجرا مواجه شد که پس از شروع مجدد عملیات اجرایی، امروز عملیات حفاری تونل جنوبی شهید خادم صادق به اتمام رسید.