مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: وقف بعنوان یک ظرفیت ارزشمند می‌تواند در نظام اقتصادی کشور نقش موثری ایفا کند.

جلسه کمیته احیاء موقوفات استان قزوین با حضور حسین رجبی دادستان، علی هاشمی مدیرکل راه و شهرسازی، خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی و حجت الاسلام مجیدی مدیرکل اوقاف و امورخیریه در اداره اوقاف قزوین برگزار شد.

علیرضا خزائلی در این نشست گفت: قزوین در قرون گذشته با ۵۴۰ هکتار مساحت در دوره ناصرالدین شاه قاجار نظام اقتصادی مبتنی بر اساس وقف داشته وامروز ما از این ظرفیت ارزشمند غفلت کرده ایم و کشور را با نفت و مالیات اداره می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین یادآورشد: بجز یک صد سال اخیر در دوران قبل از آن وقف پایه و اساس نظام اقتصادی کشور بوده، اما در دوره پهلوی هویت زدایی کردند و دین را از این اتصال اقتصادی جدا کردند و آسیب دیدیم.

خزائلی تصریح کرد: امروز باید برخی طرح‌های خود را با استفاده از تجارب پیشینیان اجرا کنیم و بر این اساس می‌پرسیم چرا نباید بقعه چهار انبیا با دولتخانه متصل باشد و چرا باید به محلات بی توجه باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اظهارداشت: امروز مسجدالنبی با اتصال به بازار و خیابان و مراکز اقتصادی توانسته یک فضای بانشاطی برای مردم و محلات اطراف و افراد عبوری از این بنا ایجاد کند و درچهار انبیا هم باید این مانع را برداریم و این بنای مذهبی در حلقه سایر خدمات شهری قرار گیرد و در دسترس باشد.

خزائلی گفت: در گذشته‌های دور خیابان پیغمبریه و مغازه‌های داخل آن وجود نداشته و ارتباط مردم با این بقعه مذهبی بسیاربیشتر و نزدیک بوده، اما این هویت و چارچوب و اندام را نابود کردیم.

وی اظهارداشت: اسناد وقفی برای ما از هویت ارزشمندی برخوردار است و به غنای فرهنگی و دینی ما کمک می‌کند به همین دلیل در کنار اداره اوقاف برای اجرای طرح‌های توسعه و عمران هستیم.

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: برای توسعه مقبره چهار انبیا یک طرح علمی و کارشناسی داریم که با کمکاداره اوقاف آن را اجرا خواهیم کرد.

وی استفاده از ظرفیت وقف را برای اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای و کمک به رونق اشتغال و اقتصاد موثر دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.