کاوه دلیری مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت بازار چین برای تقویت حضور منسجم و حداکثری شرکتها نمایشگاه در راستای معرفی پتانسیلهای صادراتی کشور تاکید کرد و گفت: شرکتهای با رویکرد انفرادی و به صورت واحد و پاویون میتوانند وارد نمایشگاه شوند و پتانسیلهای صادراتی خود را در جهت ارتقای برند صادراتی ایران و انتقال پیام کشور معرفی کنند.
مدیرکل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اقدامات دولت برای رعایت زمانبندی گفت: در بخش دولتی تلاش کردیم حضور در نمایشگاه را برای شرکتها تسهیل و مشوقهای مربوطه را فعال کنیم. اکثر کشورهای منطقه و رقبا برای همکاری با چین برنامهریزی مشخص و دقیقی دارند و از همین رو برای حفظ این بازار و رقابت باید براساس برنامهریزی دقیق و مشخصی پیش برویم.
دلیری با اشاره به فرصتهای موجود در زمینه افزایش سرمایهگذاری چینیها در ایران بر پتانسیلهای کشور در زمینه ایفای نقش تامینکننده انرژی، مواد اولیه، مواد معدنی و …برای چین گفت: در این رابطه باید سرمایهگذاریها فعال شود و از تحلیلهای سیاستزده در تجارت با چین پرهیز شود.کشور چین شریک تجاری مهمی برای کشور است و ضروری است برای حضور پر قدرت و جدی در این بازار و رقابت برنامهریزی کنیم.
دلیری گفت: شرکتها میتوانند با رویکر فردی و جمعی در نمایشگاه حضور داشته باشند، تمامی کشورها با چین دارای روابط کاری هستند رقبای اقتصادی و تجاری ما با چین دارای برنامهریزی هستند ما برای اینکه بازار را ازدست ندهیم باید تلاشهای زیادی را انجام دهیم.
دلیری بهبود روابط و ارتقای کیفیت تجارت میان ایران و چین را زمینهساز توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: اتصال مستمر میان دو کشور و تکمیل روابط در زمینههای فناوری و جریان تجارت دوجانبه از موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد.
مدیر کل شرق آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شورای گسترش تجارت بینالمللی چین، اتصالدهنده بخش خصوصی و بخش دولتی با جوامع تجاری کشورهای مختلف است و در توسعه روابط با ایران نیز میتواند نقش پررنگی ایفا کند.
به گفته او مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسید.