۵۰ درصد اعضای صنف مشاورین املاک مستاجرند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه گفت : ۵۰ درصد اعضای این صنف مستاجرند و مشکلات مستاجران را درک می‌کنند.

بابک مرادی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه امروز (۲۸ خرداد) در اولین همایش استانی پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی حوزه املاک که با حضور فعالین این بخش برگزار شد، از گستردگی فعالیت صنف مشاورین املاک در کرمانشاه یاد کرد و گفت : اتحادیه صنف مشاورین املاک ۳۶۰۰ عضو دارد که با احتساب مباشرین و افرادی که در این واحد‌ها مشغول به کار هستند، بین ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر در حوزه املاک کرمانشاه فعالیت دارند که عمدتا هم بازنشستگان و یا جوانان تحصیل کرده هستند.

وی ادامه داد: این صنف بخش زیادی از سهم اشتغال حوزه اصناف را به خود اختصاص داده، اما در عین حال با مشکلات عدیده‌ای هم مواجه است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه سامانه ثبت قرارد‌های رهن و اجاره را یکی از این مشکلات برشمرد که این صنف را گرفتار کرده و طرفین (مالک و مستاجر) بدون هیچ ضریب امنیتی قرارداد‌های خود را در آن ثبت می‌کنند.

مرادی فضای مجازی که هم در زمینه نرخ گذاری غیرواقعی و هم ایجاد التهاب در بازار مسکن نقش دارد را یکی دیگر از چالش‌های مشاورین املاک کرمانشاه دانست و افزود: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اقدامی برای ساماندهی این موضوع انجام نشده است.

وی مباحث مالیاتی را از دیگر چالش‌های پیش روی مشاورین املاک کرمانشاه برشمرد و خواستار تسهیل گری در این زمینه شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه اشاره‌ای هم به مشکلات بازار رهن و اجاره داشت و عنوان کرد: کاهی توپ افزایش قیمت را در زمین مشاورین املاک می‌اندازند، اما در حقیقت چنین چیزی نیست و عمده تعیین نرخ و لزوم تمکین به قانون بر عهده خود مالکین است.

مرادی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مشاورین املاک کرمانشاه مستاجر بوده و از معضلات مستاجران باخبرند، خاطرنشان کرد: تمام تلاش مشاورین املاک رعایت قیمت مصوب و کمک به رفاه حال مستاجران است، اما نیازمند همراهی مالکین و تمکین آن‌ها نسبت به قانون هم هستیم.

وی از ساماندهی قرارداد‌هایی که در دفاتر مشاور املاک منعقد می‌شود یاد کرد که همگی هولوگرام دارند و کرمانشاه در این زمینه در کشور سرآمد است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.