مدیرکل حفاظت سازمان منابع طبیعی:

تاغزار‌های سمنان بیشترین آفت سفیدک را در کشور دارد

حمید رضا قنبری گفت: بیشترین آلودگی تاغزار‌ها به آفت سفیدک تاغ در کشور مربوط به استان سمنان است.

حمید رضا قنبری مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ابرار کرد: تاغزار‌های استان سمنان بیش از ۱۹۰ هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار تاغزار‌های دست‌کاشت و ۷۰ هزار هکتار به صورت طبیعی رویش کرده‌اند که در این بین چهار هزار هکتار درگیر آفت سفیدک تاغ است.

وی افزود: عملیات کنترل فیزیکی ۲۶۰ هکتار از وسعت تاغزار‌های آلوده به آفت سفید از طریق برش شاخه و ۱۰ هکتار به صورت محلول پاشی مبارزه انجام شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: مبارزه شیمیایی با آفت‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی به دلیل حفاظت از حیات وحش ممنوع است و بر این پایه طی تفاهمنامه با یک شرکت دانش بنیان، محلول زیستی برای از بین بردن آفت سفیدک تاغ تولید و در وسعت ۱۰ هکتار کار محلول پاشی و مبارزه زیستی با آفت در استان سمنان برای اولین بار در کشور اجرایی شد که برای اظهار نظر درباره اثر محلول‌پاشی باید منتظر نتیجه ماند.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گرمایش درختان روبه ضعف هستند آفت‌ها عامل ثانویه بیماری درختان محسوب می‌شود.

قنبری با یادآوری پنج منطقه رویشی در ایران ادامه داد: هر یک از منطقه‌های رویشگاه‌هایی درگیر نوعی از آفت‌ها است و مبارزه مکانیکی و زیستی با همراهی دانش‌بنیان‌ها برای از بین‌بردن آلودگی در تمام مناطق دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: معاونت حفاظت و حمایت سازمان منایع طبیعی و آبخیزداری برای مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها در مناطق جنگلی و مرتعی با همراهی مرکز تحقیقات جنگل و مرتع منابع طبیعی، اعضای علمی و دانشگاهی در قالب کمیته گیاهی پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری که تلفیقی از اعضای علمی و پزشکی است برای مبارزه‌ها علیه آفت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

سفیدک تاغ نوعی بیماری انگلی است و موجب خشکیدن تدریجی درختان می‌شود و هرس درختان آلوده تنها راه مقابله با برخی بیماری‌های درختان از جمله این انگل است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.