رییس حوزه قضایی بافت گفت: طی پارسال ۵ هزار و ۲۰۲ فقره پرونده، معادل ۷۳.۲۵ درصد پرونده‌های حوزه قضایی بافت به صورت تمام الکترونیک رسیدگی شده است.

سجاد علیدادی سلیمانی  گفت: از ابتدای تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ بر ۲۵ هزار و ۶۶۸ فقره پرونده به حوزه قضایی شهرستان بافت وارد و ۲۵ هزار و ۲۴۷ فقره پرونده نیز مختومه شده است.

او افزود: به منظور تحقق قبخشنامه ریاست قوه قضاییه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها طی پارسال،  ۳۰۷ فقره پرونده اعمال مجازات‌های جایگزین حبس انجام شده و در دادگاه انقلاب، ۱۹ پرونده آزادی مشروط، ۴۵ پرونده تعلیق، ۱۳ پرونده فک قرار بازداشت موقت و ۷۲ پرونده یک دوم تخفیف مجازات حبس صورت گرفته است.

این مقام قضایی به ایجاد زمینه آزادی ۱۱۱ مددجو از زندان بافت نیز اشاره و بیان کرد: ۱۱ نفر نیز با ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها از زندان آزاد شده اند.

او  با اشاره به اینکه  طی پارسال به ۲۵۷ نفر از مددجویان زندان بافت مرخصی داده شده است، گفت: طی پارسال همچنین ۱۶۵ مورد دادرسی الکترونیک برای زندانیان، اجرای ۵ دوره حرفه آموزی با حضور ۶۶ مددجوی زندان، حمایت از ۷۴ نفر از خانواده‌های زندانیان نیازمند و ارائه ۴۶۲ میلیون ریال کمک حمایتی به آن‌ها انجام شده است.

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه درصد ابلاغیه الکترونیک ارسالی این حوزه قضایی طی پارسال  بالای ۶۵ درصد بوده است، گفت: از مجموع ورودی ۶ هزار و ۹۳۲ پرونده به شورا‌های حل اختلاف شهر بافت و بزنجان به  ۶ هزار و ۹۲۷ پرونده رسیدگی شده است.

او افزود: شورا‌های حل اختلاف شهرستان بافت نیز عملکرد موفقی در زمینه صلح و سازش داشته اند و از ظرفیت حداکثری این شورا‌ها در زمینه صلح و  سازش با توجه به بخشنامه ریاست قوه قضائیه استفاده شده است.

رییس حوزه قضایی شهرستان بافت با اشاره به اینکه جرائم سرقت در حوزه قضایی بافت ۷۱.۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است، بیان  کرد: در مسیر  اجرای سند تحول قضایی ضمن برگزاری مستمر نشست‌های ملاقات مردمی، سامانه نوبت دهی به صورت اینترنتی برای تسهیل در تعیین وقت ملاقات و ارتباط با رئیس دادگستری و دادستان در این حوزه قضایی راه اندازی شده است که گامی موثر در پاسداشت کرامت انسانی و دستیابی سریع و آسان مردم به حقوق خود و بهره مندی از حقوقی شهروندی بوده است.

او بیان کرد: امکان ثبت نوبت دهی الکترونیک اشخاص پرونده و مراجعین به کلیه شعب حوزه قضایی (دادگاه، داسرا و شورا‌های حل اختلاف) فراهم شده است که این امر باعث پاسخگویی بهتر همکاران قضایی و اداری را فراهم می‌کند.

علیدادی سلیمانی بیان داشت: برگزاری دادرسی الکترونیک از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با زندان‌ها باعث کاهش خطرات احتمالی و هزینه‌های انتقال زندانیان به مراجع قضایی شده و گامی موثر در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بوده است.

او  به کاهش زمان رسیدگی پروند‌ها و در نتیجه کاهش اطاله دادرسی در حوزه قضایی بافت نیز اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های حوزه قضایی طی پارسال به منظور تحقق مفاد سند تحول قضایی، شامل: راه اندازی دفتر حمایت خانواده، زنان و کودکان، دفتر مشاوره خانواده، دفتر مهر خانواده، دفتر اورژانس قضایی (مصلحین و حکمین قرآنی)، دفتر حمایت حقوقی از ایثارگران و خانواده معظم شهدا، دفتر رصد آسیب‌های اجتماعی محلات جرم خیز حوزه قضایی و کارگاه رفع موانع تولید طی پارسال و نیز استفاده از ظرفیت نهاد‌های مردمی از قبیل مساجد، مصلحین و معتمدین محلی در مسیر صلح و سازش و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از ظرفیت‌های ایشان در خصوص صلح و سازش پروند‌های مربوطه به هر محله بوده است.

 رییس حوزه قضایی شهرستان بافت گفت: با توجه به موقعیت خاص شهرستان بافت و خوش آب هوا بودن منطقه، امکان بروز زمین خواری، تصرف حریم رودخانه‌ها و همچنین تغییر کاربری اراضی و ویلا سازی وجود داشته که با تشکیل کمیته ویژه برخورد با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی از این اقدام جلوگیری شده است و گزارشات مربوطه نیز به صورت مستمر به شورای حفظ حقوق بیت المال ارسال می‌شود و همچنین ادارات دولتی متولی این امر برای پیگیری‌های لازم در خصوص طرح دعاوی مرتبط ارشاد شده و مقرر شده است با سرعت و با جدیت به این قبیل پرونده‌ها رسیدگی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار