اسماعیل اعزی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران گفت: ۱۳ دستگاه مهم از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان امور اراضی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت مدیریت منابع آب، شرکت مهندسی آب و فاضلاب، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی و شرکت توانیر که در زمینه استعلامات و صدور مجوزهای حوزه زمین نقش دارند، به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل هستند و ۱۹ عنوان استعلام و مجوز را از طریق این سامانه ارائه می کنند.
او افزود: با پیگیریهای سازمان فناوری اطلاعات ایران، دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان متولیان راهبری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، بر اساس آییننامه اجرایی احصا همه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی مصوب شورای عالی فضای مجازی، همه دستگاههای اجرایی استان موظف هستند استعلامات بین دستگاهی را به صورت رایگان انجام دهند.
اعزی گفت: تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلامهای مورد نیاز دستگاههای اجرایی باید بر حسب شرح وظایف آنان و در چارچوب قوانین خاص و موضوعی، به صورت رایگان انجام شود و متقاضیان در صورت مشاهده هر گونه تخلف مبنی بر اخذ هزینه جهت پاسخگویی به استعلامات واصله از پنجره واحد مدیریت زمین، میتوانند به شماره ۱۶۴۹ گزارش دهند و اقدام به ثبت شکایت کنند.
او افزود:تنها در مواردی که طبق قوانین بالادستی و مصوبات هیئت مقررات زدایی و تسهیل کسب و کار تعرفه یا هزینه ارائه خدمت تعریف شده است، دستگاهها مجاز هستند برای صدور مجوز و انجام استعلامات بین دستگاهی بر اساس تعرفههای مصوب اقدام به دریافت وجه کنند.