موانع و مشکلات زیرساختی و تسهیلاتی سدِ راه ۱۶۰ بوم گردی استان یزد شده است.

محمد میرشمسی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش گردشگری، توسعه اقامتگاه بوم گردی در سطح استان است که با رویکرد روستاگردی و رونق روستا‌ها در اولویت اول و در داخل حوزه شهری نیز با نگاه مرمت و بازسازی آثار در اولویت بعدی برنامه‌های وزارت است. 

او تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۸ اقامتگاه بوم گردی از اداره کل استان دارای موافقت اصولی هستند که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با مراجعه به سامانه‌های مرتبط، در قالب سامانه مجوز‌های کسب و کار، موافقت اصولی را اخذ و نقشه و طرح مرمت را ارائه می‌کنند. 

 او بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این ۱۴۸ بوم گردی، بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان است که درصورت بهره‌برداری از کلیه این واحدها، به صورت مستقیم ۸۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود. 

میرشمسی افزود: همچنین بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ تخت، به تخت‌های اقامتی استان و ۹۸۸ اتاق به اتاق‌های اقامتی استان اضافه می‌شود که این در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری است. 

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ مورد اقامتگاه بوم گردی در حال ارائه خدمات هستند و مردم از این ظرفیت بومی بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی استان یزد استفاده می‌کنند.

نبود زیرساخت هایی، چون گاز، پارکینگ، کندی پرداخت تسهیلات به بومگردی‌ها، نبود مسافر و آسیب‌های شرایط کرونایی اقامتگاه‌های بومگردی سطح استان را دچار مشکل کرده است. 

نرخ شکنی و اقامت‌های غیر مجاز در بافت‌های تاریخی، نبود ثبات قیمت‌ها و بازار سیاه اسکان و... نیز علاوه بر مشکلات گفته شده بیش از پیش عرصه را بر این اقامتگاه‌ها تنگ کرده است. 

مدیران این بومگردی‌ها از مسئولان انتظار حمایت بیشتر دارند تا مسئولان با ایجاد سهولت در طی مراحل اداری، فراهم کردن تسهیلات بانکی و رسیدگی به دغدغه بوم گردی‌ها راه را برای رونق گردشگری و توسعه پایدار هموارتر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.