چین: متعهد به پذیرش اعضای جدید در بریکس هستیم

سخنگوی وزارت خارجه چین از تعهد این کشور برای پذیرش اعضای جدید در گروه اقتصادی بریکس خبر داد.

پایان جنگ سرد در ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به معنای پایان جهان دو قطبی و آغاز جهان تک قطبی به رهبری آمریکا بود. واشنگتن و متحدانش طی دوره جهان تک قطبی در سیاست بین‌الملل توهمات لیبرال هژمونی را در نظام بین‌الملل دنبال کردند که چیزی جز جنگ‌های خونین در خاورمیانه و مداخلات گسترده غرب در امور داخلی کشور‌ها را به همراه نداشت.

با این حال اقتصاد‌های نوظهور جهان در سال ۲۰۰۹ اقدام به تأسیس اتحادیه‌ای اقتصادی برای همکاری بدون حضور قدرت‌های غربی کردند که بریکس نام گرفت. چین و روسیه با قرار گرفتن در رأس گروه بریکس به دنبال پایان بخشیدن به سلطه دلار و قدرت اقتصادی غرب در مراودات تجاری بودند. به مرور سایر کشور‌های در حال توسعه نیز به عضویت در این نهاد اقتصادی علاقه‌مند شدند.

به گزارش تله تریدر، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در کنفرانس خبری روزانه خود اعلام کرد پکن به فرآیند گسترش اعضای سازمان بریکس پایبند است و از عضویت کشور‌های جدید در این نهاد استقبال می‌کند.

وی افزود: «گروه بریکس یک نهاد ارزشمند برای همکاری میان بازار کشور‌های نوظهور از منظر اقتصادی و کشور‌های در حال توسعه است. این ائتلاف همواره حامی چندجانبه گرایی بوده و به طور فعالانه به دنبال اصلاح سیستم حکومت داری جهانی است.»

این اظهار نظر پس از آن مطرح می‌شود که کشور بنگلادش درخواست رسمی خود را برای عضویت در گروه بریکس تقدیم دبیرخانه این نهاد کرد. پیش‌تر نیز سفارت روسیه در قاهره از درخواست مصر برای عضویت در این نهاد خبر داده بود.

بریکس شامل کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود و تاکنون درخواست‌های متعددی از سوی کشور‌های مختلف برای عضویت در این نهاد دریافت کرده است. پایان بخشیدن به سلطه دلار و استفاده از ارز‌های کشور‌های عضو یکی از اهداف این گروه است که باعث وحشت در میان کشور‌های غربی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
همه‌دنیا باید علیه آمریکا متحد بشن والا آمریکا سر همه اشون رو به باد میده حتی اروپائیا
آخرین اخبار