محبوب حیدری در حاشیه بازدید از طرح راهسازی خلخال - منجیل اظهار کرد: این طرح یکی از طرحهای سخت و هزینهبر در منطقه جنوب استان است که با تکمیل و بهرهبرداری آن امکان دسترسی مردم استان اردبیل به گیلان و مرکز کشور با استفاده از راه ایمن و عاری از گردنههای برفگیر فراهم خواهد شد.
او افزود: از مجموع ۵۳ کیلومتر مسیر، ۴۲ کیلومتر در داخل حوزه استحفاظی استان اردبیل واقع شده که هماکنون در قالب ۲ قطعه مجزا و توسط ۲ پیمانکار در حال اجرا است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: با وجود مطالبه یک هزار میلیارد ریالی پیمانکاران از وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی قطعه یک این طرح بزرگ راهسازی فعال شده، ولی تسریع آن نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب و پرداخت مطالبه پیمانکاران است.
او اضافه کرد: محدودیت منابع اعتباری و تخصیص نیافتن اعتبار به موقع به این طرح مانع از تکمیل طرح برابر با برنامه زمانبندی شده و در حال حاضر پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح به ۴۲ درصد رسیده است.
حیدری ادامه داد: در سه سال گذشته یک هزار میلیارد ریال اعتبار از محل فاینانس بانک مسکن کشور برای این طرح مصوب شده، ولی تا کنون این اعتبار پرداخت نشده است.
او با بیان اینکه تاکنون برای احداث راه اصلی خلخال - منجیل در ۲ قطعه ۲۵ و ۱۷.۵ کیلومتری در حوزه استحفاظی استان اردبیل مبالغ قابل توجهی از ردیفهای اعتباری ملی هزینه شده است، افزود: با طولانی شدن زمان اجرای طرح، هزینههای تمام شده نیز متناسب با تورم افزایش مییابد بنابراین در تلاش هستیم با افزایش سرعت طرح، از تحمیل هزینههای اضافی جلوگیری کنیم.
به گفته او، احداث راه خلخال - منجیل، شهرستان خلخال را از بنبست گردشگری و اقتصادی خارج کرده و مسافران برای حضور در استان این مسیر را به عنوان امنترین و بهترین مسیر انتخاب خواهند کرد که در این شرایط برای اقتصاد شهرستان خلخال بهویژه بخش شاهرود نقش مهمی خواهد داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین از پایان مطالعات طرح احداث تونل در مسیر جاده خلخال- اسالم با هدف حذف گردنه سختگذر الماس خبر داد و خاطرنشان کرد: تجهیز کارگاه از اواخر تیرماه امسال توسط پیمانکار مجری طرح آغاز میشود.
او درباره عملیات اجرایی آسفالت جاده گردشگری خلخال - ماسوله هم گفت: در صورت آسفالت ۱۲ کیلومتر باقیمانده در حوزه استان گیلان این جاده بهطور کامل تکمیل میشود.