مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان با تاکید براینکه قزوین رتبه نخست نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کشور را دارد، گفت: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی این استان ۱۷۰ مگاوات است.

منصور اجاقی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که در سالن جلسات شرکت توزیع برق استان قزوین برگزار شد، برق را کالایی گرانبها و تولید آن را نیز با هزینه‌های زیاد و مشقت فراوان دانست و افزود: طی یک سال گذشته حدود هفت هزار مگاوات به واسطه نیروگاه‌های جدید به ظرفیت برق کشور اضافه شد و امروز بالغ بر ۹۱ هزار مگاوات ظرفیت برق در شبکه سراسری داریم که یک هزار و ۴۰ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اعم از خورشیدی و بادی است.

وی با بیان اینکه استان قزوین با تولید ۱۶۳ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر خود و با سه نیروگاه بادی، بزرگترین ظرفیت را در بین سایر استان‌های کشور دارد، اظهار کرد: احداث نخستین شهرک انرژی خورشیدی نیز در این استان به تصویب رسیده که این مساله می‌تواند گامی مثبت در جهت افزایش ظرفیت انرژی برق کشور باشد.

اجاقی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی در حوزه کمبود انرژی برق استان قزوین وجود ندارد، تصریح کرد: در فصول گرم سال و با اضافه شدن بار‌های سرمایشی که بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات را شامل می‌شود، در تامین انرژی دچار محدودیت‌هایی می‌شویم که با رعایت الگوی مصرف می‌توان از اینگونه بحران‌های به سادگی عبور کرد.

این مسوول، مصارف برق خانگی و تجاری را خط قرمز وزارت نیرو دانست و ادامه داد: شرایط ناترازی برای تامین برق امسال نیز وجود دارد و تمام تلاش ما این است تا هیچ قطعی در این حوزه‌ها نداشته باشیم و برای این منظور نیز مشوق‌هایی را در نظر گرفته ایم و برای شهرک‌های صنعتی نیز مقرر شده تا هر واحد صنعتی در طول هفته نصف یک روز را خاموشی داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ واحد صنعتی بزرگ انرژی بر در کشور، اظهار کرد: از این تعداد ۱۷ واحد بزرگ در استان‌های قزوین و زنجان فعالیت دارند و بر همین اساس ۶ هزار مگاوات مدیریت مصرف در ساعات پیک پیش بینی شده که روزانه اعمال می‌شود.

به گفته وی، امسال که از سوی مقام معظم رهبری به سال "رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده، هر قدر بتوانیم میزان مصارف خانگی و تجاری را کاهش دهیم از سوی دیگر می‌توان شاهد رشد تولید در سطح استان و کشور باشیم.

اجاقی ادامه داد: استان قزوین به غیر از نیروگاه شهید رجایی در مجموع ۲۲۷ مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی، ۲۰ نیروگاه مقیاس کوچک و سه نیروگاه خورشیدی دارد و نیاز مصرف برق آن نیز یک هزار و ۱۳۰ مگاوات بوده که با مدیریت مصرف ۸۱۲ مگاوات آن محقق شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۸ دهم درصد رشد داشته است.

مشترکان برق با کاهش پنج تا ۲۰ برابری قبض خود پاداش می‌گیرند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین نیز در این نشست خبری با تاکید براینکه مشترکان برق با کاهش پنج تا ۲۰ برابری قبض خود پاداش می‌گیرند، گفت: پاداش صرفه جویی در مصرف برق امسال برای تمام مشترکان خانگی استان اجرایی می‌شود.

مسعود خواجه وند تصریح کرد: این شرکت در ۶ شهرستان استان با دارا بودن ۱۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر طول شبکه‌ای برق، به ۶۴۵ هزار مشترک خدمات خود را ارایه می‌دهد.

وی با بیان اینکه قزوین استانی است که به لحاظ شاخص‌های مرتبط با حوزه برق در کشور سرآمد بوده و با تلفات تک رقمی خود (هفت دهم درصدی) جزو استان‌های شاخص کشور به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد انرژی این استان در حوزه صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود که ۴۷ درصد برق مصرفی مربوط به بخش صنعت و مابقی نیز در کشاورزی به مصرف می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین اضافه کرد: سال گذشته بهسازی و توسعه شبکه ها، به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به صورت ویژه انجام شد تا جایی که بیش از ۱۰ برابر اقدامات سال‌های گذشته پروژه نوسازی و بهسازی انجام شد.

خواجه وند تصریح کرد: سال گذشته با افزایش ارتفاع مسیر‌های برقی و تعویض کابل‌ها به جای سیم‌ها برای جلوگیری از سرقت شبکه اقدامات موثری انجام شد و حدود ۶۲ میلیارد ریال تجهیزات روشنایی در سطح استان تامین شد تا خاموشی در مسیر‌های ارتباطی و شهری نداشته باشیم و حدود ۸۷۰ کیلومتر نوسازی و بهسازی نیز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز با هدف نوسازی و بهسازی یک هزار کیلومتر تعویض سیم به کابل در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: در بخش هوشمندسازی نیز اقدامات اساسی صورت گرفته تا مصرف بار مشترکین پرمصرف رویت پذیر و کنترل پذیر شود تا آنان ملزم به رعایت الگوی مصرف شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین اضافه کرد: امسال با وجود اقدامات خوب سال گذشته حدود ۱۲ هزار ناترازی در مصرف داریم که ۴۳ درصد پیک شبکه مرتبط با بار سرمایشی است که حجم وسیعی از شبکه کشور را اشغال کرده است.

به گفته وی، همه ساله در سطح کشور مصرف پنج تا ۶ درصدی برق در بخش خانگی را شاهد هستیم، اما سال گذشته در قزوین نه تنها رشد مصرف برق در این بخش را نداشتیم بلکه کاهش ۴.۵ درصد را شاهد بودیم.

خواجه وند با بیان اینکه در استان قزوین ۲۱ درصد مصرف برق در بخش خانگی است، افزود: در این رابطه و با تقویت سیاست‌های تشویقی، پاداش تا سقف ۲۰ برابر تعرفه خانگی برای چهار ماه گرم سال از سوی این شرکت در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: تمامی مشترکان برق استان، چه در بالای الگوی مصرف و چه در کف الگوی مصرف می‌توانند از این پاداش‌ها برخوردار شوند و معیار سنجش مدیریت مصرف نیز میزان مصرف سال گذشته این افراد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین اضافه کرد: سال گذشته در بخش خانگی ۱۶۷ میلیارد ریال پاداش از سوی این شرکت اعمال شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۱ تير ۱۴۰۲
توضیح دهید برق استان قزوین چه ربطی به مدیر عامل برق زنجان دارد
آخرین اخبار